1445) فان ادرکتموه فبایعوه، فانه المهدی فی الارض، و المهدی فی السماء .
« اگر او را درك کنید با او بیعت کنید که او هدایتگر زمین و آسمان است[79]
ساری,گاهنوشته های محمود زارع
آری او نیز مانند اجداد بزرگوارش راههای آسمان را همانند راههای زمین می شناسد و پیشوای مردم زمین و آسمانست و همه آنها را به راه راست رهنمون می شود.

1446) ثم تنقض الفتن حتی لایقول احد: لا اله الا الله، یصلی المرء لیراه الناس!. فعلیکم باطراف البلاد، و€سواحل البحار، و مواطیء الاودیه، و الهرب الهرب .

« آنگاه فتنه ها فراگیر می شود و دیگر کسی خدا را به یکتائی یاد نمی کند! نماز گزار برای مردم نمازمیگزارد! در آن هنگام به دشتهای دور دست و کرانه های دریاها و اطراف صحراها پناه ببرید و از اجتماعات بگریزید[80]

سیزده قرن پیش امام صادق (ع) از وضع امروز سخن گفته و به نقاط دوردستی که از تیررس توپها و مسلسلها بیرون باشد و از خطر بمبهای اتمی و ئیدروژنی مصون باشد امر به مهاجرت فرموده است. بدیهی است که چنین نقاطی در جنگها از خطرات مصون می ماند و از فتنه های اجتماعات نیز همواره به دور است.

آنگاه امام صادق (ع) از مناطق کوهستانی جبل عامل به طور خصوص بحث کرده، شیعیان آنجا را ستوده وامنیت آنجا را در پیشقدم ظهور تضمین فرموده است.

1447) بلده بالشام. فقیل: ان اعمال الشام متسعه. فقال: بلده باعمال الشقیف و بیوت و ربوع تعرف بسواحل البحار و اوطئه الجبال. قبل هولاء شیعتکم؟. فقال: هولاء شیعتنا حقا، و هم انصارنا و اخواننا، والمواسون لغریبنا، و الحافظون لسرنا، والینه قلوبهم لنا، والقاسیه قلوبهم علی اعدائنا. و هم کسکان السفینه ولایصایئت بلصواعق. یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر، و .  فی حال غیبتنا. تمحل البلاد دون بلادهم یعرفون الله حق معرفته، و یساؤون بین اخوانهم. اولئک المحرومون، المغفور لحیهم و میتهم، و ذکرهم و انثاهم، ولاسودهم وابیضهم، و حرهم و عبدهم. و ان فیهم رجالا ینتظرون، والله یحب المنتظرین.

« شهری در شام هست. گفته شد شهرهای شامات بسیار است،
فرمود: شهری است به نام « ارنون »€ در منطقه « شقیف » [81 ] که در اطراف آن قراء و قصبات فراوانی در کرانه های دریا و مناطق کوهستانی هست.
گفته شد: آنها شیعیان شما هستند؟
فرمود: آری آنها شیعیان حقیقی ما هستند، آنها یاران و برادران ما هستند آنها غربای ما را مواسات می کنند و اسرار ما را محافظت می نمایند. دلهایشان برای ما نرم است و برای دشمنان ما بسیار سخت و سفت. آنها در زمان غیبت ما همانند سرنشینان کشتی هستند، در همه شهرها خشکسالی می شود ولی آنجا خشکسالی پیش نیاید، هرگز صاعقه به آنها صدمه نمی زند، آنها امر به معروف و نهی از منکر کنند و خدا را به شایستگی می پرستند و در میان برادرانشان مواسات را رعایت می کنند، آنها محرومانند، زنده و مرده شان آمرزیده است، مرد و زنشان، سیاه و سفیدشان، آزاد و برده شان، مورد مغفرت حضرت احدیت است. در میان آنها مردان منتظر هستند که هر لحظه انتظار فرج ما را می کشند وخداوند منتظران را دوست می دارد.» [82]

مناطقی که امام صادق (ع) با این تعبیرات بسیار لطیف ستوده است، جبل عامل در جنوب لبنان است که مرز آنرا می توان چنین ترسیم کرد:
از طرف مشرق یک خط فرضی از قلعه شقیف ارنون تا غرب بنت جبیل.
از طرف مغرب کرانه های دریای مدیترانه از صور تا زهرانی.
از طرف جنوب یک خط فرضی از جنوب صور تا نزدیکی بنت جبیل.
و از طرف شمال یک خط فرضی از نبطیه تا زهرانی.
از بیان امام (ع) استفاده می شود که « نبطیه » و « مرجیعون »  را در این نوید داخل نفرموده است و این و تضمین را در حق آنها تعهد ننموده است. این نویدها مخصوص مردم شریف جبل عامل است.

نگارنده بسیار سپاسگزار است که خداوند منان به او این افتخار را نصیب فرموده که در جبل عامل دیده به جهان گشوده است و از خدای تبارك و تعالی مسئلت دارد که او را در ولایت ائمه اطهار ثابت و پای بر جای نگهدارد و در فرج ولی عصر و ناموس دهر (عج) تعجیل بفرماید که امنیت و آسایش جهانی به او بسته است.

شاید برخی تصور کنند که حوادث تلخ و ناگوار جبل عامل که در زیر ضربات رژیم اشغالگر اسرائیل روز میدهد با مضمون این حدیث وفق نمی دهد ولی چنین نیست، باید منتظر باشیم که آتشهای زیر خاکستر شعله ور شود، آنوقت خواهیم دید که جهان در آتش سوزان می سوزد و جبل عامل در امن و امان به سر می برد. و شاید حوادث امروز برای پیشگیری از حوادث فردا باشد، چنانکه سوراخ شدن کشتی به دست حضرت خضر برای حفاظت کشتی از خطرات بعدی بود. تشبیه مردم جبل عامل به ساکنان کشتی در کلام امام (ع) خود ناظر به همین حوادث است، زیرا ساکنان کشتی همواره دستخوش امواج دریا هستند اگر چه روزی به ساحل نجات می رسند و آرامش و آسایش خود را باز می یابند. مردم جبل عامل نیز امروزه دستخوش امواج حوادث هستند ولی طبق وعده پیشوایان معصوم فردای خوشی در پیش دارند و از حوادث جانکاهی که در پیشقدم ظهور جهان را مضطرب خواهد نمود؛ در امان هستند گذشت زمان حقانیت سخنان آنها را اثبات خواهد کرد و تکذیب کنندگان رسوا و سیه روی خواهند شد.

1448) اذا رایت الفتنه بالشام فالموت الموت حتی یتحرك بنوالاصفر فیسیرون الی بلاد العرب، فتکون بینهم الوقائع .

« چون فتنه در شام ظاهر شود دیگر همه اش کشت و کشتار است تا نژاد زرد €( یهود) بپاخیزند و به ممالک عربی بتازند و آنگاه حوادثی روی می دهد.» [83]

امروز ما در بلاد شام عموماً و در لبنان خصوصاً این حوادث را با چشم خود می بینیم، در این لحظه که من این سطرها را می نویسم توپهای سبک و سنگین اسرائیل چون قطرات باران بر صفحات جنوب لبنان فرو میریزد، تاخت و تاز، حمله و چپاول ادامه دارد، آتش جنگ هر لحظه مشتعل تر می شود، حوادث بزرگ چهار بار روی داده، و پنجمی آن در آستانه وقوع است... حدیث شریف مو به مو تحقق می پذیرد و ما در انتظار شکست قطعی اسرائیل ثانیه شماری می کنیم که بلافاصله پس از اقدام به جنگ پنجم خود ریشه کن خواهند شد و هم پیمانان نظامی و تجهیزات مدرنش توان نجات دادن او را نخواهند داشت.

1449) تظلکم کقطع اللیل المظلم، لایبقی بیت من بیوت المسلمین بین المشرق و المغرب، الا دخلته، لایخلص منها الا من استظل بظل افنان فیما بینه و بین البحر. فالاسلم للناس من تلک الفتنه موطیء التلال والسیف والانجی الساحل و الحجار.

« فتنه ای همانند قطعات شب یلدا، افق زندگی شما را تیره و تار خواهد ساخت، خانه ای در شرق و غرب جهان از خانه های امت اسلامی نمی ماند جز اینکه این فتنه وارد می شود. از این فتنه جان سالم به در نمیبرد جز کسیکه به درختان کرانه های دریا پناهنده شود. محل امن از این فتنه، قله های کوه و کرانه های دریاست، و سالمتر از هر کرانه ای سرزمین حجاز است.» [84]

در این حدیث برای امان از حوادث آخرالزمان و فتنه های آن دوران، قله های کوه و کرانه های دریا و جنگلهای صحرا معرفی شده، تا مردم به این مناطق پناه ببرند و از گزند اجتماعات آن زمان سالم بمانند.

1450) انجی الناس من فتنه الصیلم اهل الساحل و اهل الحجاز.
« سالمترین مردم از فتنه بزرگ و فراگیر، مردم ساحل و اهل حجاز هستند.» [85]

امام صادق (ع) از این فتنه « صیلم » تعبیر نموده که در لغت به معنای فاجعه بزرگ و فتنه فراگیر است وبسیار تعبیر مناسبی است که در این فتنه ها از بمبهای ناپالم استفاده می شود و انبارهای مواد منفجره به وسیله موشکها به آتش کشیده می شود، و در این میان فتنه رژیم اشغالگر اسرائیل، آسایش و آرامش منطقه را از بین برده و وحشت و اضطراب بر همه خانه های ملت مسلمان وارد شده است. از سوی دیگرفتنه های سیاسی و آشوب های حزبی و دیگر درگیریهای وارداتی از شرق و غرب به خانه های مسلمانان راه یافته، آسایش و آرامش آنها را سلب نموده است.

شاید هدف امام صادق (ع) از این فاجعه فراگیر، فجایعی است که توسط بمبهای اتمی و ئیدروژنی در جهان واقع می شود و دود آن به چشم همه ساکنان روی زمین حتی در قله های کوه و کرانه های دریا می رسد. اگرامت اسلامی در سخن پیشوایان معصوم دقت کنند و توصیه های حیاتبخش آنها را دقیقاً به کار ببندند دردنیا و آخرت سعادتمند می شوند.

1451) لابدان یکون قدام القائم سنه یجوع فیها الناس، و یصیبهم خوف شدید من القتل، و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات، فان ذلک فی کتاب الله لبین: ولنبلونکم بشیء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین.

« به ناچار پیش از ظهور قائم (عج) سالی خواهد بود که مردم دچار گرسنگی بشوند و وحشت شدیدی از کشت و کشتار، و کاهش در جان و مال و میوه جات داشته باشند، چنانکه در کتاب خدا به روشنی آمده است . [86] " هر آینه شما را بیازمائیم به چیزی از ترس و گرسنگی، و کاهشی از مالها و جانها و میوه ها، و مژده بده صبر پیشگان را[ 87]

امام باقر (ع) در تفسیر همین آیه شریفه می فرماید:
1452) الجوع خاص و عام: فاما الخاص من الجوع فبالکوفه یحض الله به اعداء آل محمد فیهلکهم، و اما العام فبالشام، یصیبهم خوف وجوع ما اصابهم به قط. و اما الجوع فقبل قیام القائم، و اما الخوف فبعد قیام القائم (عج) .

« گرسنگی دو نوع است: گرسنگی ویژه، و گرسنگی عمومی. گرسنگی ویژه در کوفه واقع می شود و منحصراً به دشمنان آل محمد (ص) پیش می آید و آنها را هلاك می نماید، اما گرسنگی عمومی در شامات پدید آید و آنها را آنچنان دچار وحشت و گرسنگی می نماید که هرگز نظیر آن را ندیده باشند. گرسنگی پیش از قیام قائم (ع) است ولی وحشت و اضطراب بعد از قیام آنحضرت است.» [88]

از تعبیر امام باقر (ع) استفاده می شود که این خوف و وحشت در آستانه فتنه سفیانی و در اثنای شورشهای اوست. آنگاه امام صادق (ع) در ترسیم این حوادث می فرماید:

1453) لایکون هذا الامر، حتی یذهب تسعه اعشار الناس.
« این امر واقع نمی شود جز بعد از آنکه نه دهم مردم از بین بروند.» [89]

اگر در احادیث وارده در مورد نسبت هلاك شدگان اختلاف هست، در میان آنها تضاد نیست، زیرا به جهات مختلف حادثه ناظر هستند، و این روایت که بالاترین نسیبت ( 10/9 ) را بیان کرده است همه هلاك شدگان را در بر می گیرد، یعنی همه کسانی را که در اثر گرسنگی، جنگ های جهانی، وبا، طاعون و دیگر بیماری ها، و در جنگ های سفیانی از بین می روند و هلاك سپاه سفیانی، و هلاك شدگان به دست حضرت بقیه الله (عج) را در بر می گیرد.

یوم الخلاص - جلد دوم


مطالب مرتبط با این بحث :
آن مهربان که قبل از فرمان بدیگران, خود عمل میکند !
فقهاء و مجتهدین دشمن شناخته شده امام زمان (عج)
نامه ای از حضرت ولی عصر (علیه السلام )
حضرت امام عصر (ع) و توضیح امر الهی
یاران امام زمان علیه السلام (4) طالقان!
غیبت طولانی است برای خالص سازی
حق با آقا بقیه الله و پیروانش میباشد
ظهور, بعد از غربال و امتحاناتی سخت
شیعه یعنی وفاداری به امام (01)
شیعه یعنی وفاداری به امام (02)
شیعه یعنی وفاداری به امام (03)
شیعه یعنی وفاداری به امام (04)
 حضرت ولی عصر (عج) و یهودیان
همه اولیاء هم از منتظران بودند !
 بقیه الله (عج) و حضرت عیسی (ع)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (4)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (3)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (2)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (1)
چهره خندان دنیا با بقیه الله (عج)
ظهور قائم (عج) ناگهانی است !
شش نشانه قائم (ع) از پیامبران
یاران امام زمان علیه السلام (1)
 یاران امام زمان علیه السلام (2)
یاران امام زمان علیه السلام (3)
یاران امام زمان علیه السلام (5)
دوران فترت مشخص است ... !
توبه بعد از ظهور پذیرفته نیست !
سیمای حضرت مهدی (عج)
عمل خلاف قلب ما شیعیان !
پایان سفارت و آغاز اجتهاد !
وقایع روزگار رهایی ( ترکیه )
او دست انتقام خداست !
تسلیت بر صاحب عزا
زنان یاور مهدی (عج)
او در میان ماست !
دوران حیــــــــرت !!
انتــــظار ...
قــــــــــم !
 دولت حق ( 1 )
 دولت حق ( 2 ) 
دولت حق ( 3 )
 دولت حق ( 4 )
دولت حق ( 5 )
نشانه ها ( 1 )
نشانه ها ( 2 )
 نشانه ها ( 3 )
بانگ آسمانی (1)
بانگ آسمانی (2)
بانگ آسمانی (3)
بانگ آسمانی (4)
بانگ آسمانی (5)
آتش و آتش افروز (1)
آتش و آتش افروز (2)
آشوب های جهانی (1)
آشوب های جهانی (2)
آشوب های جهانی (3)
آشوب های جهانی (4)
آشوب های جهانی (5)
آشوب های جهانی (6)
آشوب های جهانی (7)
آشوب های جهانی (8)
دولت حق و تورات و انجیل
دین و قرآن در آخر الزمان (1)
دین و قرآن در آخر الزمان (2)
دین و قرآن در آخر الزمان (3)
دین و قرآن در آخر الزمان (4)
دین و قرآن در آخر الزمان (5)
دین و قرآن در آخر الزمان (6)
خورشید و ماه و ستارگان (1)
 خورشید و ماه و ستارگان (2)
نشانه ها و خارق العاده ها (1)
نشانه ها و خارق العاده ها (2)
علما و زمامداران آخر الزمان (1)
علما و زمامداران آخر الزمان (2)
علما و زمامداران آخر الزمان (3)
علما و زمامداران آخر الزمان (4)
علما و زمامداران آخر الزمان (5)
علما و زمامداران آخر الزمان (6)
زلـــزلـه ها ( خسف , قذف , مسخ )






مطالبی دیگر از وبلاگ :
دفاع مقدس (دستان مردانه)
رازداری
دفاع مقدس (نفسهای خسته)
شناخت حق
میانه‌روی در ستودن
خدا ناظر است
مقام حضرت عباس (ع)
آقا پرویز بامعرفت زینت کشتی ایران
مباحث قرآنی رمضان (11)
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 53 )
تا غدیر با مولا علی (ع)
دانلود کتاب مائده های زمینی - آندره ژید (صوتی)
زیارت جامعه کبیره ( دوره کامل امام شناسی )
INVITATION TO THE HEADS OF THE TRIBES
جـان عالــم بـه فـــدای تــو علـــی (ع)
مولا علی(ع) یاور و غمخوار پیامبر(ص)
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 52 )
قریب غریبستان غدیر , مولا علی (ع)
مولا علی (ع) ریسمان محکم الهی
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 51 )
کمی هم از شرافت ؛ ...ضمنا آقا سید محمود هم رفت !
دانلود 30 اثر مهم مذهبی تاریخی برای اندیشه و رویکرد به حقیقت
حج مقبول ابراهیمی
BELIEF WITHOUT CONSULTATION
بدعت عمر بن خطاب در تعیین مهر براى زنان !
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 50 )
چاپلوسی از جاسوسی خطرناکتر میباشد !
اسلام و مقتضیات زمان(چرا دیگر مطهری نداریم!)
خوب رویان جـفــــا پیشه وفــــا نیز کنند
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 49 )
SPEECHES IN THE FAMOUS BAZAARS
بداهه گوئی ها ( 01 )
زردآلو و خواص درمانی آن
سقراط
آلایش نمایش
مناظره با ابوحنیفه درباره فضیلت مولا علی (ع)
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 48 )
ظاهر طاهر
نادانسته و ناخواسته نوعی خدا در زمین درست نکنیم!
غیرت معرفت
TO EMBRACE ISLAM
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 47 )
روشهای تشخیص بیماری قلبی
انسان کیست ؟!
شیر درّه پنجشیر
بحرالمعارف همدانی جلد دو ( 46 )
چای نوشیدنی مفید بیماران قلبی
زجر دنیاپرست
WARN YOUR NEAREST RELAIVES
تصویر ضمیر


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.