امیرمؤمنان (ع) می فرماید :
پیشوای نخستین شیعه در مورد شکایت از دانشمندان می فرماید: دو گروه کمرم را شکست :
1-    عالــــم گستاخ .
2-    نادان زاهد مآب.
ساری,گاهنوشته های محمود زارع
عالم گستاخ با رأی خود فتوا می دهد و احکام دین را دگرگون می سازد ونادان زاهد مآب با شیوه غلط خود مردم را به گمراهی می کشد.

 هنگامی که قائم ما ظاهر شود، از کسانی که بدون علم فتوی داده اند انتقام می گیرد. وای بر آنها و پیروان آنها. آیا دین خدا ناقص بود که آنها تکمیل کردند؟! آیا در دین خدا انحرافی بود که آنها درست کردند؟! آیا مردم علاقه به انحراف داشتند که از او پیروی کردند؟! و یا او مردم را به راستی و درستی امر کرده و مردم مخالفت ورزیده اند؟! آیا رسول اکرم (ص) در آنچه به او وحی شده چیزی را فروگذار کرده که به او یادآوری کرده اند؟! و یا دین در عهد او کامل نبود و اینها تکمیل کردند؟! آیا پیامبری بعد از رسول اکرم (ص) آمده که از او پیروی کردند

1155)   وتبطل الاحکام، و یحبط الاسلام، و تظهر دوله الاشرار، و یحل الظلم بکل الامصار .

« احکام دین تعطیل می شود، آئین اسلام حبط می گردد، دولت اشرار ظاهر می شود و کابوس ستم هر شهر وآبادی را فرا می گیرد.» [35]

ای پیشوای عزیز! و ای امام رئوف !، آنچه فرمودی تحقق یافته، دولت اشرار تشکیل شده، مسلمانان در رنج واضطراب به سر می برند، نسل جوان از دین و آئین روی برتافته، از تایید کفر و الحاد، علیرغم ادعای ایمان، پروائی ندارند .

1156) فاولئک یدعون فی ملکوت السماوات الارجاس الانجاس .
« آنها در ملکوت آسمانها پلید نامیده می شوند .» [36]

ولی مسلمانان از زنگ های خطری که به صدا در می آید، به هوش نمی آیند، آنها هدفی جز به دست آوردن پول و اشباع عرائز حیوانی از خود نشان نمی دهند.

1157) انه لایزال عدل الله مبسوطا علی هذه الامه، ما لم یمل فراؤهم الی امرائهم، و ما لم یزل ابرارهم€ ینهی فجارهم. فان لم یفعلوا ثم استقروا فقالوا: لا اله الا الله، قال الله فی عرشه: کذبتم، لستم بها صادقین.

« عدالت خداوندی بر این امت تا موقعی گسترده است که قاریان امت به زمامداران گرایش پیدا نکنند و نیکان آنها تبهکارانشان را از گناه نهی کنند، هنگامی که قاریان به سلاطین بگروند و نیکان نهی از منکر نکنند و آنگاه بنشینند و بگویند: لا اله الا الله، خداوند در عرش خود می فرماید: دروغ می گوئید و در این گفته خود راستگو نیستید[37]

1158) اذا قل الفقهاء الهادون، و کثر فقهاء الضلاله و الخونه، و اذا کثر الشعراء .
« هنگامی که فقهای هدایتگر کم شوند و فقیهان گمراه و خیانت پیشه فراوان باشند و شاعران بسیارشوند.» [38]

امام صادق (ع) در این رابطه می فرماید :
1159) ورایت الحرام یحلل، ورایت الحلال یحرم .
« و می بینی که حرام حلال شده و حلال حرام می گردد.» [39]

1160) وتمیل الفقهاء الی الکذب، و تمیل العلماء الی الریب.
« فقها به دروغ و علما به شک و تردید تمایل نشان می دهند[40]

1161) و فقها و هم یفتون بما یشتهون، و قضاتهم یقولون مالا یعلمون، واکثرهم بالزور یشهدون!. من کان عنده دراهم کان موقراً مرفوعاً، و ان کان مقلاً فهو عندهم موضوع .

« فقیهان آن زمان طبق هوای نفس خود فتوی می دهند، قاضی های آنها آنچه را که نمی دانند می گویند، و بیشتر آنها به دروغ گواهی می دهند کسیکه چند درهم پول داشته باشد در نزد آنها عزیز و محترم است. و کسیکه بی پول باشد در نزد آنها خوار و زبون است.» [41]

در زمان ما هم دقیقاً پول و مقام، میزان عزت و ذلت شده است.

1162) اذا خرج القائم ینتقم من اهل الفتوی بما لایعلمون. فتعساً لهم ولاتباعهم!. او کان الدین ناقصاً فتمموه ام کان به عوج فقوموه، ام هم الناس بالخلاف فاطاعوه، ام امرهم بالصواب فعصوه، ام هم المختار فیما اوحی الیه فذکروه، ام الدین لم یکتمل علی عهده فکملوه، ام جاء نبی بعده فاتبعوه .

« هنگامی که قائم ما ظاهر شود، از کسانی که بدون علم فتوی داده اند انتقام می گیرد. وای بر آنها و پیروان آنها.
آیا دین خدا ناقص بود که آنها تکمیل کردند؟!
آیا در دین خدا انحرافی بود که آنها درست کردند؟!
آیا مردم علاقه به انحراف داشتند که از او پیروی کردند؟!
و یا او مردم را به راستی و درستی امر کرده و مردم مخالفت ورزیده اند؟!
آیا رسول اکرم (ص) در آنچه به او وحی شده چیزی را فروگذار کرده که به او یادآوری کرده اند؟!
و یا دین در عهد او کامل نبود و اینها تکمیل کردند؟!
آیا پیامبری بعد از رسول اکرم (ص) آمده که از او پیروی کردند[42]

این بیان چقدر زیبا و عالی است و این منطق چقدر قوی و نیرومند است، و جای شگفت نیست که از امیربلاغت و امام فصاحت امیرمؤمنان (ع) جز آن انتظار نمی رود. ولی چه کسی به این حقایق توجه می کند و به این سخنان والا گوش فرا می دهد؟! اگر به این هشدارها گوش دهند، فرصت طلبان از خدا بی خبر نمیتوانند آراء شخصی خود را به نام رسول اکرم (ص) و اهلبیت عصمت و طهارت (ع) بر مردم تحمیل کنند.

1163) اذا وقع الموت فی الفقهاء، و وضعت امه محمد الصلاه .

« و آن هنگامی است که مرگ فقهای راستین را یکی پس از دیگری برباید و امت محمد (ص) نماز را ترك گویند[43]

امروز نسل جوان در مورد نماز مسامحه فراوانی نشان می دهد و شانه از زیر بار مسئولیت خالی می کند، درحالیکه نماز ستون دین است، اگر پذیرفته نشود دیگر عبادتها نیز مردود می شود. این عبادت پر ارج اسلامی در عصر ما کم ارج شده و از فروغش کاسته شده، نشانه ارتجاع و ساده اندیشی و کوته نظری به شمار میآید.علم فقه نیز به تدریج رخت بر می بندد و جای فقیهان در گذشته خالی می ماند. چنانکه امیرمؤمنان و پیشوای پرهیزکاران حضرت علی (ع) در این رابطه می فرماید :

1164) یکون اذا رفع العلم، و ظهر الجهل، و کثر القراء، و قل العلماء .
« او هنگامی ظاهر می شود که علم رخت بر بندد، نادانی ظاهر شود، قاریان فراوان و دانایان اندك باشند.» [44]

1165) یتفقه الناس لغیر الدین، و یتعلمون لغیر العمل، و یظلبون الدنیا بعمل الاخره .

« مردم فقه می آموزند ولی نه برای دین، دانش می اندوزند ولی نه برای عمل، با اعمال دینی حطام دنیا را طلب می کنند[45]

تردیدی نیست که تعداد زیادی از دانشجویان دینی به این شیوه مبتلا هستند و اگر جز آن را ابراز کنند به نفاق می گرایند و واقعیت را می پوشانند.

1166) لایقوم حتی لایقسم میراث، ولایفرح بغنیمه .
« او ظاهر نمی شود جز هنگامی که دیگر میراثها تقسیم نشود و از سود بردن کسی دلخوش نباشد.» [46]

امروز تقسیم صحیح ارث از بین رفته، قوانین غربی به جای احکام اسلامی معمول گشته، حتی برخی ازمتصدیان امر به معروف و نهی از منکر نیز مقررات ارث را از یاد برده اند.
دلخوش نبودن از سودها نیز شاید به دلیل وحشت و اضطرابی باشد که بر جوامع بشری حکمفرماست، که دیگر یک منفعت مادی در برابر این حوادث جانکاه و فجایع تلخ نمی تواند مایه مسرت و دلخوشی انسان باشد.
یوم الخلاص - جلد دوم




مطالب مرتبط با این بحث :
آن مهربان که قبل از فرمان بدیگران, خود عمل میکند !
فقهاء و مجتهدین دشمن شناخته شده امام زمان (عج)
نامه ای از حضرت ولی عصر (علیه السلام )
حضرت امام عصر (ع) و توضیح امر الهی
یاران امام زمان علیه السلام (4) طالقان!
غیبت طولانی است برای خالص سازی
حق با آقا بقیه الله و پیروانش میباشد
ظهور, بعد از غربال و امتحاناتی سخت
شیعه یعنی وفاداری به امام (01)
شیعه یعنی وفاداری به امام (02)
شیعه یعنی وفاداری به امام (03)
شیعه یعنی وفاداری به امام (04)
 حضرت ولی عصر (عج) و یهودیان
همه اولیاء هم از منتظران بودند !
 بقیه الله (عج) و حضرت عیسی (ع)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (4)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (3)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (2)
بعضی از وقایع روزگار رهایی (1)
چهره خندان دنیا با بقیه الله (عج)
ظهور قائم (عج) ناگهانی است !
شش نشانه قائم (ع) از پیامبران
یاران امام زمان علیه السلام (1)
 یاران امام زمان علیه السلام (2)
یاران امام زمان علیه السلام (3)
یاران امام زمان علیه السلام (5)
دوران فترت مشخص است ... !
توبه بعد از ظهور پذیرفته نیست !
سیمای حضرت مهدی (عج)
عمل خلاف قلب ما شیعیان !
پایان سفارت و آغاز اجتهاد !
وقایع روزگار رهایی ( ترکیه )
او دست انتقام خداست !
تسلیت بر صاحب عزا
زنان یاور مهدی (عج)
او در میان ماست !
دوران حیــــــــرت !!
انتــــظار ...
قــــــــــم !
 دولت حق ( 1 )
 دولت حق ( 2 ) 
دولت حق ( 3 )
 دولت حق ( 4 )
دولت حق ( 5 )
نشانه ها ( 1 )
نشانه ها ( 2 )
 نشانه ها ( 3 ) 
دولت حق و تورات و انجیل
علما و زمامداران آخر الزمان (1)
علما و زمامداران آخر الزمان (2)
علما و زمامداران آخرالزمان (3)
علما و زمامداران آخرالزمان (4)






مطالب اخیر وبلاگ :




علما و زمامداران آخر الزمان (2)



توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.