ساری,گاهنوشته های محمود زارع
امام باقر (ع) :
501) یبعث الله قائم آل محمد فی عصبه لهم ادق فی اعین الناس من الکحل، فاذا خرجوا بکی لهم الناس، لایرون الا انهم یختطفون. یفتح الله لهم مشارق الارض و مغاربها... الا: هم المؤمنون حقا.. الا ان الجهاد فی آخرالزمان .

« خداوند قائم آل محمد (ص) را بر می انگیزد برای عموم ستمگران در میان گروهی که از نظر مردم کمتر از سرمه در چشم به شمار می آیند. چون آنها ظاهر شوند مردم به حال آنها گریه می کنند. مردم چیزی نمی بینند جز اینکه کشته می شوند!. خداوند شرق و غرب جهان را به دست آنها فتح می کند. آگاه باشید که مؤمن حقیقی آنها هستند. و بدانید که جهاد واقعی در آخرالزمان است.» [60]

و در وصف یاران آن حضرت فرمود :
502) ویجیء والله ثلاثمئه و بضعه عشر رجلا، منهم خمسون امراه، یجتمعون فی مکه .
« به خدا سوگند که سیصد و ده و اندی نفر می آیند که در میان آنها پنجاه زن هست و در مکه گرد می آیند .» [61]

 حضرت امام صادق علیه السلام :
برای او کنزهائی در طالقان هست که این کنزها از طلا و نقره نیست، بلکه مردانی است که دلهای آنها چون قطعه های آهن است که هرگز شک وتردید در آنها راه ندارد. آنها در اعتقاد خود در مورد خدا از سنگ سخت تر هستند، اگر به کوهها هجوم ببرند آنها را از پای در آورند، با پرچمهای خود به هیچ کشوری روی نمی آورند جز اینکه آن را فتح نموده (مظاهر کفر را از بین می برند)، بر فراز اسبهای نجیب خود دست بر زین اسب امام (ع) می کشند و تبرك می جویند. آنها به هنگام نبرد پروانه وار شمع وجود امام (ع) را در میان گرفته، محافظت می کنند. و هر چه امام اراده کند از او کفایت می کنند. مردان شب زنده داری که شبها نمی خوابند و زمزمه نمازشان چون نغمه زنبوران از کندو به گوش می رسد. شبها را با شب زنده داری سپری می کنند و بر فراز اسبها خدا را تسبیح می گویند. آنها در برابر فرمان امامشان از بنده مطیع، مطیع تر هستند. گوئی دلهای آنها مشعلی نورانی است، و آنها از ترس پروردگار خود نگرانند. شعار آنها« یا لثارات الحسین » (ای خونخواهان حسینی) است. رعب و وحشت آنها مسافت یکماه جلوتر از خودشان پیش می رود، و آنها فوج فوج به سوی مولی حرکت می کنند. خداوند به وسیله آنها امام حق را یاری می فرماید

« امام باقر (ع) در تفسیر آیه شریفه « و لیئن اخرنا عنهم العذاب الی امه معدوده » فرموه است که : منظور از« امت معدوده » اصحاب حضرت مهدی (عج) در آخرالزمان است. و منظور از« مایحبسه » ظهور قائم (عج) و یا نزول عذاب به دست آن حضرت است که معنی آیه چنین خواهد بود .« اگر عذاب را از آنها تا امتی محدود (یاران حضرت مهدی (ع) در آخرالزمان) تأخیر بیندازیم، خواهند گفت: چه چیز او را مانع می شود که ظاهر شود و عذاب خدا را بر ما نازل کند .» [ 62]

« قرآن کریم در پاسخ آنها می فرماید: (آگاه باش هنگامیکه عذاب فرود آید، از آنها برگردانده نمی شود، و کیفری که استهزاء و مسخره می کردند به آنها می رسد).» [ 63]

امام صادق (ع) می فرماید :
505) اما انی لو ادرکت ذلک لاستبقیت نفسی لصاحب هذا الامر .
« به خدا سوگند، من اگر آن روز را درك می کردم جانم را برای حضرت صاحب الامر (عج) فدا می کردم.» [67]

506) یقف بین الرکن و المقام، فیصرح صرخه فیقول: یا معاشر نقبائی، و اهل خاصتی و من ادخرهم الله لنصرتی قبل ظهوری علی وجه الارض: انتونی طائعین!. فترد صیحته علیهم و هم فی محاریبهم وعلی فرشهم فی شرق الارض و مغربها، فیسمعونه فی صیحه واحده فی اذن کل رجل، فیجیئون نحوها .

« در میان رکن و مقام می ایستد، آنگاه بانگ بر می آورد: ای فرماندهان من!، ای نزدیکان من!، ای کسانیکه خداوند پیش از ظهور من آنها را برای یاری من در روی زمین ذخیره کرده است!، به سوی من بشتابید و به فرمان من گردن نهید. صدای آنحضرت در شرق و غرب جهان به گوش یارانش می رسد، و آنها که در محرابهای خود و یا بر فراز رختخواب های خود هستند، در یک لحظه بانگ امام را می شنوند و به سوی او می شتباند.» [68]

507) یصبح احدکم و تحت راسه صحیفه علیها مکتوب: طاعه معروفه .
« برخی از شما صبح از خواب بیدار می شود و می بیند که زیر سرش ورقه ای هست که بر آن نوشته شده « طاعه معروفه »  یعنی: اطاعت نیکو.» [69]

508) ارکض برجلک الارض، فاذا بحرتلک الارض علی حافتیه فرسان قد وضعوا رقابهم علی قرابیس سروجهم. هولاء من اصحاب المهدی .

« با پای خود بر زمین بزن، ناگهان می بینی که این زمین دریایی است که بر کرانه های آن اسب سوارهائی هستند که گردن های خود را برفراز زین اسبهایشان گذاشته اند آنها یاران قائم (عج)هستند.» [70]

اینها لشکر خراسانی است که چون با لشکر حضرت ولی عصر (عج) ملاقات کنند به سپاه آن حضرت ملحق می شوند که بیشترین سپاه آنحضرت را عجم ها تشکیل می دهند .

از امام صادق (ع) پرسیدند: چند نفر از عرب، از یاران حضرت قائم (عج) است؟
فرمود :

509) اتق شر العرب فان لهم خبر سوء!. اما انه لایخرج مع القائم منهم احد .
« از شرّ عرب بر حذر باش، که برای آنها خبر بدی هست. مگر نه اینست که حتی یک نفر هم از آنها با قائم (عج) خارج نمی شود !! »

این حدیث دلالت می کند بر اینکه از سیصد و سیزده نفر که نخستین گروه از یاران حضرت ولی عصر (عج) هستند و پیش از همه با آن حضرت بیعت می کنند، هیچکدام عرب نیست، و گرنه بعد از بیعت نخستین، هزاران نفر از مصر و شام و حجاز و غیر آنها به صفوف سپاهیان حضرت ولی عصر (عج) می پیوندند، که طبق احادیث، حرکت حضرت بقیه الله (عج) از مکه معظمه با همراهی سپاه عظیمی خواهد بود که از ده هزار نفر سلحشور تشکیل یافته است که طبعاً هزاران نفر عرب در میان آنها خواهد بود .

510) ان صاحب هذا الامر محفوظ له اصحابه. لو ذهب الناس جمیعا اتی الله له باصحابه. و هم الذین قال الله عزوجل: [فان یکفر بها هولاء فقد و کلنا بها قوما لیسوا بها بکافرین]... و هم الذین قال الله فیهم: [فسوف یآتی الله بقوم یجبهم و یحبونه، اذله علی المؤمنین، اعزه علی الکافرین] .

« صاحب این ارم – با تأییدات الهی از هر خطری مصون و محفوظ است، که اگر همه مردم هم از بین بروند خداوند او و یارانش را می آورد. و آنها هستند که خداوند در حقشان فرموده است: (اگر اینها« به تعالیم پیامبران » کافر شوند، ما به تحقیق برای آن، گروهی را نگه داشته ایم که آنها کافر بشو نیستند [72] و در حق آنها فرموده است: (پس به زودی خداوند قومی را خواهد آورد که آنها را دوست می دارد و آنها نیز او را دوست می دارند، آنها در برابر مؤمنان نرم و متواضع و در برابر کافران خشن و متکبر هستند).» [ 73]

آری آنها که به رسالت پیامبر (ص) منکر شدند قریش و عرب بودند و آنها که در برابر حضرت ولی عصر (عج) صف آرائی می کنند باز همانها هستند .

از امام صادق (ع) پرسیدند: مگر غیر از اصحاب قائم (عج) بر روی زمین اشخاص مؤمن دیگری وجود نخواهد داشت؟!
فرمود :
511) بلی فی الارض مؤمنون غیرهم. و لکنهم العداه التی یخرج فیها القائم (ع). و هم النجباء و القضاه و الحکام و الفقهاء فی الدین. یمسح الله بطونهم و ظهورهم فلا یشکل علیهم حکم .

« آری، غیر از آنها مؤمنان بسیاری خواهد بود، ولکن آنها گروهی هستند که همراه قائم (ع) خارج می شوند و آنها فرماندهان، قاضیان، حاکمان شرع و فقیهان دین هستند که خداوند با دست قدرت خود بر شکم و پشت آنها می کشد، دیگر هیچ حکمی بر آنها دشوار نمی نماید.» [74]

513) له کنوز بالطالقان ما هی من ذهب ولافضه، بل هی رجال کان قلوبهم زبر الحدید، لایشوبها شک، فی ذات الله اشد من الحجر، لوحملوا علی الجبال لا ذلوها، لایقصدون برایتهم بلداً الا خربوها کانهم علی خیولهم العقبان یتمسحون بسرج الامام یطلبون بذلک البرکه، و یحفون به یقونه بانفسهم فی الحرب، و یکفونه ما یرید. رجال لا ینامون اللیل، لهم دوی فی صلواتهم کدوی النحل، یبیتون قیاماً علی اطرافهم و یسبحون علی خیولهم. و هم اطوع من الامه لسیدها. کان قلوبهم القنادیل، و هم من یسیر الرعب امامهم مسیره شهر، یمشون الی ،«! یا لثارات الحسین » : خشیه الله مشفقون ... شعارهم المولی ارسالاً، بهم ینصرالله امام الحق .

« برای او کنزهائی در طالقان هست که این کنزها از طلا و نقره نیست، بلکه مردانی است که دلهای آنها چون قطعه های آهن است که هرگز شک وتردید در آنها راه ندارد. آنها در اعتقاد خود در مورد خدا از سنگ سخت تر هستند، اگر به کوهها هجوم ببرند آنها را از پای در آورند، با پرچمهای خود به هیچ کشوری روی نمی آورند جز اینکه آن را فتح نموده (مظاهر کفر را از بین می برند)، بر فراز اسبهای نجیب خود دست بر زین اسب امام (ع) می کشند و تبرك می جویند. آنها به هنگام نبرد پروانه وار شمع وجود امام (ع) را در میان گرفته، محافظت می کنند. و هر چه امام اراده کند از او کفایت می کنند. مردان شب زنده داری که شبها نمی خوابند و زمزمه نمازشان چون نغمه زنبوران از کندو به گوش می رسد. شبها را با شب زنده داری سپری می کنند و بر فراز اسبها خدا را تسبیح می گویند. آنها در برابر فرمان امامشان از بنده مطیع، مطیع تر هستند. گوئی دلهای آنها مشعلی نورانی است، و آنها از ترس پروردگار خود نگرانند. شعار آنها« یا لثارات الحسین » (ای خونخواهان حسینی) است. رعب و وحشت آنها مسافت یکماه جلوتر از خودشان پیش می رود، و آنها فوج فوج به سوی مولی حرکت می کنند. خداوند به وسیله آنها امام حق را یاری می فرماید[76]

این حدیث از امیرمؤمنان (ع) نیز روایت شده است :
حدیث دیگری در همین رابطه از امیرمؤمنان (ع) امام باقر (ع) و امام صادق (ع) روایت شده است.

514) ویحاً للطالقان!. فان لله فیها کنوزا لیست من ذهب ولا فضه، ولکن بها رجال عرفوا الله حق معرفته، و هم انصار المهدی فی آخرالزمان .

« خوشا به حال طالقان [ 77 ] ! که برای خدا در آن کنزهائی است، ولی نه از طلا و نقره بلکه مردانی است که خدا را به حق شناخته اند، آنها یاوران حضرت مهدی (ع) در آخرالزمان می باشند[78]

از امام صادق (ع) به تعبیر« بخٍ بخٍ للطالقان » به به! بحال طالقان، روایت شده است. [ 79]

 امام صادق علیه السلام :
در میان رکن و مقام می ایستد، آنگاه بانگ بر می آورد: ای فرماندهان من!، ای نزدیکان من!، ای کسانیکه خداوند پیش از ظهور من آنها را برای یاری من در روی زمین ذخیره کرده است!، به سوی من بشتابید و به فرمان من گردن نهید. صدای آنحضرت در شرق و غرب جهان به گوش یارانش می رسد، و آنها که در محرابهای خود و یا بر فراز رختخواب های خود هستند، در یک لحظه بانگ امام را می شنوند و به سوی او می شتباند.

رسول اکرم (ص) نیز در این زمینه فرموده است :
515) و له بالطالقان کنوز لاذهب ولافضه، الا خیول مطهمه و رجال مسومه!. یجمع الله عزوجل له من اقاصی البلاد علی عدد اهل بدر: ثلاثمئه و ثلاثه عشر رجلا .

« او را در طالقان کنزهائی است که از طلا و نقره نیست، بلکه اسبهائی بسیار زیبا و مردانی کاردان و کارساز، که خداوند 313 نفر به تعداد اهل بدر از دورترین شهرها دنیا گرد می آورد.» [80]

امام حسن عسکری (ع) در این مورد تعبیرات شیوائی دارد که در بخش بعدی نقل خواهیم کرد.

جالب توجه اینکه، رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) این مطالب را در حق« طالقان» هنگامی فرموده اند که هنوز مردم طالقان آتش پرست بودند و ایران فتح نشده بود.
" یوم الخلاص جلد یک . بخش یاران مهدی (عج)"
...  ای خدا ... !




مطالب مرتبط با این بحث :
نامه ای از امام زمان (علیه السلام )
فصل غربت آقا ولی عصر علیه السلام
شیعه یعنی وفاداری به امام (01)
شیعه یعنی وفاداری به امام (02)
شیعه یعنی وفاداری به امام (03)
شیعه یعنی وفاداری به امام (04)
تسلیت بر صاحب عزا
ظهور قائم (عج) ناگهانی است !
عصر غیبت عصر حوادث و امتحان !
او در میان ماست !
غیبت طولانی است برای خالص سازی
عمل خلاف قلب ما شیعیان !
آن مهربان که قبل از فرمان بدیگران, خود عمل میکند !
سیمای مبارک آقا ولی عصر (عج)
سیمای حضرت مهدی (عج)
نامه ای از حضرت ولی عصر (علیه السلام )
حضرت امام عصر (ع) و توضیح امر الهی
پایان سفارت و آغاز اجتهاد !
شش نشانه قائم (ع) از پیامبران
دوران فترت مشخص است ... !
دوران حیــــــــرت !!
انتــــظار ...
قــــــــــم !
مومنین گمنام , رستگاران واقعی !
آزمون سخت آخرالزمان؛ خواری مومن
انتظار؛ آزمونی سخت و عبادتی برتر
ظهور, بعد از غربال و امتحاناتی سخت
اختلاف بین شیعیان در عصر ظهور !
کعبه را کردم بهانه تا بگردم دور تو ...
همه اولیاء هم از منتظران بودند !
یاران امام زمان علیه السلام (1)
اندوه دائمی شیعیان تا زمان ظهور !
 یاران امام زمان علیه السلام (2)
یاران امام زمان علیه السلام (3)







مطالب اخیر وبلاگ :




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.