266) قم یجتمع فیها عبادالله المؤمننون، ینتظرون محمداً و شفاعته للقیامه و الحساب، یجری علیهم الهم و الغم و الاحزان و المکاره .
« بندگان مؤمن خدا در شهر قم اجتماع می کنند و انتظار شفاعت پیامبر اکرم ( ص) را در روز قیامت و روز حساب می کشند، انبوه غم و اندوه بر آنها سرازیر می شود و انواع ناملایمات آنها را فرا می گیرد.» [21]
ساری,گاهنوشته های محمود زارع
امام صادق (ع) در همین رابطه می فرماید:
367) فیجعل الله قم و اهلها قائمین مقام الحجه .
« خدای تبارك و تعالی قم و اهل قم را قائم مقام حجت قرار می دهد .» [22]

یعنی: مراجع عالیقدر تقلید، که آنها حاملان مذهب و راویان اخبار آل محمد (ص) هستند و حضرت ولی عصر (عج) آنها را به طور عموم جانشین خود قرار داده است.

خواننده گرامی به خوبی آگاه است که حوزه علمیه قم در سال 1340 هجری قمری برابر 1301 ) شمسی به دست توانای حضرت آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری تأسیس شد و پیش از آن مرکزعلوم دینی نبود و مراجع تقلید در آنجا سکونت نداشتند ولی امام صادق (ع) بیش از 1200 سال، پیش از تأسیس حوزه علمیه قم از سکونت مراجع عالیقدر شیعه در آن خبر داده است.

یکبار دیگر در مورد« قم » فرمود:
368) انما سمیت قم هکذا لان اهلها یجتمعون مع قائم آل محمد، و یقومون معه و یتقیمون علی نصریه.

« قم، به آن جهت « قم »  نامیده شده که اهل آن در محضر قائم آل محمد (عج) گرد می آیند و با او قیام می کنند و از یاری او منحرف نمی شوند.» [23]

و امیرمؤمنان (ع) در این رابطه فرمود:
369) جری ذکر اهل قم امام امیرالمؤمنین (ع) فترحم علیهم و قال: رضی الله عنهم. ثم قال: ان للجنه ثمانیه ابواب، و واحد منها لاهل قم، و هم خیار شیعتنا من سایر البلاد. خمرالله تعالی ولایتنا فی طینتهم.

« در محضر امیرمؤمنان (ع) از اهل قم سخن به میان آمد، آن حضرت بر آنها رحمت فرستاد و فرمود: خدا از آنها خشنود باد، که برای بهشت هشت در هست، یکی از آنها برای اهل قم است و آنها برگزیدگان شیعه از هر دیار می باشند که خداوند ولایت ما را با آب و گلشان آمیخته است.» [24]

امام صادق (ع) یکبار دیگر از قم سخن گفت و در این رابطه چنین فرمود:
370) ان الله اختج بالکوفه علی سایر البلاد و بالمؤمنین من اهلها علی غیرهم من اهل البلاد. و احتج ببلده قم علی سایر البلاد، و بالمؤمنین من اهلها علی سایر اهل المشرق و المغرب من الجن و الانس ولم یدع الله قم و اهلها مستضعفین، بل و فقهم و ایدهم.. ان الذین و اهله بقم ذلیل، ولولا ذلک لاسرع الناس الیها فخربت ثم و خرب اهلها فلم تکن حجه علی سایر البلاد. و اذا کان ذلک لم تستقر السماء والارض و لم ینظروا. ان البلایا مدفوعه عن قم و اهلها. و سیاتی زمان تکون بلده قم و اهلها حجه علی الخلایق، و ذلک فی زمن غیبه قائمنا الی ظهوره، ولولا ذلک لساخت الارض باهلها.. ان الملائکه لئدفع البلایا عن قم و اهلها، و ما یقصدها جبار بسوء الا قصمه قاصم الجبارین، وشغله عنهم بداهیه او بمصیبه اوعدو. وینسی الله الجبارین من دولتهم ذکر قم و اهلها کما نسوا ذکر الله .

خدا به وسیله کوفه بر همه شهرها احتجاج نموده [ 25 ] و با مؤمنین از اهل آن بر اهل دیگر شهرها و به وسیله « قم » بر همه شهرهای جهان و با مؤمنین از اهل آن، بر همه مردم شرق و غرب از جن وانس .

خدا هرگز قم و اهل قم را به خواری و زبونی ترك نمی کند، بلکه آنها را توفیق می دهد و تأیید می کند. ولی همواره دین و اهل دین در قم خوار هستند و اگر چنین نمی شد مردم به سوی آن هجوم می بردند و آنجا را ویران می ساختند و دیگر حجتی بر دیگر شهرها باقی نمی ماند. و در این صورت آسمان و زمین بر جای خود ثابت و استوار نمی ماند و به ساکنان زمین مهلت داده نمی شد بلاها از قم و اهل قم دفع شده زمانی فرا می رسد که قم و اهل قم بر همه خلایق حجت می باشد. و آن در زمان غیبت قائم ماست تا موعد ظهور او، و اگر قیم نبود زمین ساکنانشان را در کام خود فرو می برد.

فرشتگان بلاها را از قم و اهل دفع می کند، و هیچ ستمگری در حق آنجا تصمیم بد نمی گیرد، جز اینکه در هم شکننده ستمگران او را ریشه کن می سازد، یا به بلائی سخت گرفتار می کند و یا او را با جنگ و دشمن مشغول می سازد.
« خداوند قم و اهل قم را از یاد زمامداران ستمگر می برد، چنانکه یاد خدا را فراموش کرده اند.» [26]

همه آنچه در این حدیث شریف گفته شد، انجام یافته است و ما هنگامی این حدیث را می نویسیم که قم مورد توجه همه جهانیان قرار گرفته است، انقلاب بزرگ ایران از حوزه علمیه قم رهبری شد و هنگامی که رژیم طاغوت به حریم قم تجاوز کرد و حرمت علمای قم را هتک نمود، قدرت افسانه ای اش در هم شکست و آرتش تا به دندان مسلح نتوانست او را نگهدارد. آری هنگامی که او به حریم شهر مقدس قم تجاوز نمود، مردم ایران به رهبری علمای دینی قم، او را وادار به فرار نمودند و تخت چند هزار ساله پادشهای را واژگون نمودند.

خواننده گرامی به خوبی واقف است که رسول گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) شهرستان قم را با دیده یک آبادی کوچک زمان خود ندیده اند، بلکه نقشه قم را آنچنانکه بعد از گذشت چهارده قرن ترسیم خواهد شد، آن روز با چشم خود دیده، در باره اش سخن گفته اند .

امروز که حوزه علمیه نجف اشرف، آن پایگاه هزار ساله جهان تشیع، به ضعف گرائیده، بزرگترین آکادمی علمی شیعه در حوزه علمیه قم مستقر شده، هزاران نفر از چهارگوشه جهان در آنجا گرد آمده به تحصیل علوم دینی پرداخته اند، که در میان آنها صدها نفر دانشمند مجتهد یا نزدیک به اجتهاد دیده می شد و این حوزه نوپای شیعه از نظر نشاط علمی، تعداد دانشجو، انواع علوم متداول از حوزه هزار ساله نجف اشرف پیشی گرفته است .

روزیکه قم به صورت یک آبادی کوچک با آبهای شور و گندیده، محل سکونت گروهی بت پرست و آتش پرست بود، رسول گرامی اسلام (ص) چگونه وضع امروزی آن را با چشم خود دیده و از آن سخن گفته است.

مگر نه اینست که پیامبر اکرم (ص) و فرزندان بزرگوارش (ع) این مطالب را از مبدء وحی، و از آفریدگار جهان فرا گرفته اند، و در روزی از وضع امروزی آن سخن گفته اند، که هنوز ایران فتح نشده بود و قم در کام آتش پرستی می سوخت ولی رسول گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) با قاطعیت از وضع امروز آن سخن گفته اند.

امام صادق (ع) گوئی وضع هزار و دویست سال بعد را با چشم خود دیده و خود رهبری دانشگاه بزرگ علوم آل محمد (ص) را رهبری کرده، آنگاه در این رابطه سخن گفته است.
از خدای تبارك و تعالی می خواهیم که به ما توفیق پیروی از دستورات آن بزرگواران را عنایت فرماید و لحظه ای ما را از آن پیشوایان گرانقدر جدا مسازد.

" یوم الخلاص جلد یک"



مطالب مرتبط با این بحث :
نامه ای از امام زمان (علیه السلام )
فصل غربت آقا ولی عصر علیه السلام
شیعه یعنی وفاداری به امام (01)
شیعه یعنی وفاداری به امام (02)
شیعه یعنی وفاداری به امام (03)
شیعه یعنی وفاداری به امام (04)
تسلیت بر صاحب عزا
ظهور قائم (عج) ناگهانی است !
عصر غیبت عصر حوادث و امتحان !
او در میان ماست !
غیبت طولانی است برای خالص سازی
عمل خلاف قلب ما شیعیان !
آن مهربان که قبل از فرمان بدیگران, خود عمل میکند !
سیمای مبارک آقا ولی عصر (عج)
سیمای حضرت مهدی (عج)
نامه ای از حضرت ولی عصر (علیه السلام )
حضرت امام عصر (ع) و توضیح امر الهی
پایان سفارت و آغاز اجتهاد !
شش نشانه قائم (ع) از پیامبران
دوران فترت مشخص است ... !
دوران حیــــــــرت !!
انتــــظار ...







مطالب دیگر وبلاگ :





توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.