رسول اکرم (ص) می فرمایند:
348) المهدی من ولدی الذی یفتح الله به مشارق الارض و مغاربها، داك الذی یغیب عن اولیائه غیبه لایثبت علی القول بامامته الا من امتحن الله قلبه للایمان .
ساری,گاهنوشته های محمود زارع

« مهدی از اولاد منست، خداوند به وسیله او مشرقها و مغربهای زمین را فتح می کند. مهدی همانست که از دوستان خود ناپدید می شود یک ناپدید شدنی که بر اعتقاد خود در امامت استوار نمی ماند جز کسی که خداوند دلش را برای ایمان آزموده است[1]

349) ان اعظم الناس یقیناً قوم یکونون فی آخرالزمان، لم یلحقوا النبی، و حجب عنهم الحجه، فآمنوا بسواد فی بیاض .

« والاترین مردم از نظر یقین، قومی هستند در آخرالزمان، که پیامبر را درك نکرده اند و حجت خدا از آنها مخفی شده، آنها به مرکب سیاه روی کاغذ سفید ایمان آورده اند[2]

....
350) افضل العباده انتظار الفرج .
« برترین عبادتها انتظار فرج است .»
...
351) بنی الاسلام علی خمس: علی الصلاه، و الزکاه، و الحج، و الصوم، والولایه. و لم یناد بشیء ما نودی بالولایه .

« اسلام روی 5 پایه استوار شده است:
نماز،
زکات،
حـج،
روزه
ولایت.
و هرگز به چیزی امر نشده، آنچنانکه به ولایت امر شده است.» [4]

امام صادق (ع) سپس اضافه می فرماید:
« ولی مردم چهار پایه اش را پذیرفتند و ولایت را ترك کردند. به خدا قسم اگر کسی همه شبها را با نماز و عبادت بگذارند و همه روزها را روزه بگیرد و بدون ولایت از دنیا برود، نماز و روزه ای از او پذیرفته نمی شود
این مضمون در دهها حدیث شریف وارد شده است.

352) انتظار الفرج عباده. افضل اعمال امتی انتظار فرج الله عزوجل .
« انتظار فرج عبادت است و برترین و با ارزشترین عمل امت من انتظار فرج از خدای تبارك و تعالی است.» [6]

و در این زمینه امیرمؤمنان (ع) می فرماید:
353) افضل العباده الصمت و انتظار الفرج .
« برترین عبادت، سکوت و انتظار فرج است .» [7]
...
354) سیاتی قوم من بعدکم، الرجل منهم له اجر خمسین منکم... قالوا: یا رسول الله نحن کنا معک ببدر و حنین واحد و نزل فینا القرآن!. فقال: انکم لوتحملون ما حملوا لم تصبروا صبرهم .

« بعد از شما قومی خواهد آمد که پاداش هر یک از آنها برابر پاداش پنجاه نفر از شماست.
گفتند. یا رسول الله (ص) مگر نه اینست که ما در حضور شما در بدر و احد و حنین شرکت جستیم و قرآن در میان ما نازل شد؟!
فرمود:
اگر آنچه بر آنها روی خواهد داد، بر شما روی میداد شما نمی توانستید چون آنها صبر و شکیبائی را پیشه خود سازید.» [8]

رسول اکرم (ص) با آگاهی وسیع و بینش عمیق از وضع زمان ما می فرماید:

355) یاتی علی الناس زمان، المؤمن فیه اذل من شاته .
« زمانی خواهد آمد که مؤمن در آن زمان از گوسفند زبون تر خواهد بود .» [9]

رسول اکرم (ص) یکبار نیز خطاب به امیرمؤمنان (ع) چنین فرمود:

356) یا علی: لا یحفظنی فیک الا الا تقیاء الانقیاء الابراز الاصفیاء. و ما هم فی امتی الا کالشعره البیضاء فی الثور الاسود فی اللیل الغابر.

« یا علی! توصیه های مرا در حق تو رعایت نمی کند به جز مؤمنان پرهیزگار، پاك و پاکیزه، بندگان برگزیده و پاك سرشت. و تعداد آنها در میان امت من، به سان یک تار موی سفید در بدن گاو سیاه در دل شب یلدا می باشد[10]

و یکبار دیگر به هنگام بازگو کردن زمان غیبت و تشریح وضع منتظران در آن زمان فرمود:

357) یا اباالحسن: حقیق علی الله ان یدخل اهل الضلاله الجنه
« ای اباالحسن! بر خدا شایسته است که « اهل ضلالت » را وارد بهشت کند.» [11]

منظور از « اهل ضلالت » در این حدیث، پیروان امامی است که از چشم آنها گم شده است. این تعبیر هیچ ربطی به ضلالت به معنای گمراهی ندارد، که پیامبر اکرم (ص) در مقام تعریف و تمجید ازشیعیان ثابت و پابرجا بر امامت پیشوائی است که او را ندیده اند، و از راه او منحرف نشده اند. ازانحراف مردم رنج می برند ولی قدرت اقامه حق و ریشه کن نمودن باطل را ندارند. که پیامبر اکرم (ص) در حدیث دیگری وضع آنها را این چنین توصیف می فرماید:

358) عندها یذوب قلب المؤمن فی جوفه کما یذوب الملح فی الماء: مما یری من المنکر فلا یستطیع ان یغیره!. المؤمن یمشی بینهم بالمخافه، فان تکلم اکلوه، و ان سکت مات بغیظه .

« در آن ایام قلب مؤمن در درون خود آب می شود، آنچنانکه نمک در آب ذوب می شود. زیرا منکرات را می بینند و قدرت جلوگیری و تغییر آن را ندارند . مؤمن در میان آنها با ترس و لرز راه می رود، که اگر حرف بزند او را می خورند، و اگر ساکت شود غصه مرگ می شود[12]

359) لوتعلمون ما لکم فی مقامکم بین عدوکم، و صبر کم علی ما تسمعون من الاذی، لقرت اعینکم.

« اگر شما می دانستید که زندگی شما در میان دشمنان و شکیبائی شما بر آزار آنها چه فضیلتی برای شما دارد، دیده هایتان روشن می شد.» [13]

پیامبر اکرم (ص) یکبار دیگر به هنگام تأویل در وضع شیعیان آخرالزمان دستها را به سوی آسمان برافراشت و گفت:

360) اللهم لقنی اخوانی!. فقال له واحد: اما نحن اخوانک یا رسول الله؟!. فقال: لا، انکم اصحابی، و اخوانی قوم فی آخرالزمان آمنوا بی ولم یرونی.. لقد عرفنیهم الله باسمائهم و اسماء آبائهم من قبل ان یخرجهم من اصلاب آبائهم و ارحام امهاتهم. لاحدهم اشد بقیه علی دینه من خرط القتا فی اللیله الظلماء، او کالقابض علی جمر الغضا!. اولئک مصابیح الدجی، ینجیهم الله من کل فتنه غبراء مظلمه .

« خداوندا! برادرانم را به من بنمایان.
یکی از اصحاب گفت: مگر ما برادران شما نیستیم؟ ای رسول گرامی خدا!
فرمود:
نه، شما یاران من هستید. برادران من کسانی هستند که در آخرالزمان می آیند، و به من ندیده ایمان می آورند. خداوند آنها را پیش از آنکه از صلب پدران به رحم مادران در آیند، با نام خود و پدرانشان به من معرفی نموده است که استقامت هر یک از آنها در دین خود، از کندن خارهای گَون در شب تاریک، و به دست گرفتن آتش گداخته سخت تر است. آنها مشعلهای هدایت هستند که خداوند آنها را از فتنه های تیره و تار نجات می بخشد.» [14]

رسول گرامی (ص) مؤمنین منتظر و یاران حضرت بقیه الله (عج) را برادران خود می خواند و رمز آن را سختی و دشواری پابرجا ماندن بر حق و حقیقت در عصر غیبت معرفی می کند. و در همین رابطه می فرماید:

361) طوبی للصابرین فی غیبته! طوبی للمقیمین علیمحبته!. اولئک الذین و صفهم الله فی کتابه و قال: [هدی للمتقین الذین یؤمنون بالغیب.]

« خوشا به حال شکیبایان در غیبت او، و پای برجایان در محبت او، که آنها را خدای تبارك و تعالی در کتابش چنین توصیف فرموده است: [ 15 ] (این قرآن هدایت است برای پرهیزگاران، آنها که به غیب ایمان می آورند). » [16]

امام صادق (ع) نیز در تفسیر این آیه فرموده است:
362) المتقون: شیعه علی. و الغیب: هو الحجه الغائب.
« متقین: شیعیان علی بن ابیطالب (ع) است، و غیب: حجت غالب است .» [17]

و در حدیث دیگری در همین رابطه فرموده است:
363) الذین یؤمنون بالغیب: من اقریقیام القائم انه حق .
« الذین یؤمنون بالغیب: در حق کسانی است که به قیام قائم (عج) ایمان بیاورند و آن را حق بدانند[18]

" یوم الخلاص جلد یک بخش انتظار"



مطالب مرتبط با این بحث :
نامه ای از امام زمان (علیه السلام )
فصل غربت آقا ولی عصر علیه السلام
شیعه یعنی وفاداری به امام (01)
شیعه یعنی وفاداری به امام (02)
شیعه یعنی وفاداری به امام (03)
شیعه یعنی وفاداری به امام (04)
تسلیت بر صاحب عزا
ظهور قائم (عج) ناگهانی است !
عصر غیبت عصر حوادث و امتحان !
او در میان ماست !
غیبت طولانی است برای خالص سازی
عمل خلاف قلب ما شیعیان !
آن مهربان که قبل از فرمان بدیگران, خود عمل میکند !
سیمای مبارک آقا ولی عصر (عج)
سیمای حضرت مهدی (عج)
نامه ای از حضرت ولی عصر (علیه السلام )
حضرت امام عصر (ع) و توضیح امر الهی
پایان سفارت و آغاز اجتهاد !
شش نشانه قائم (ع) از پیامبران
دوران فترت مشخص است ... !
دوران حیــــــــرت !!





مطالب دیگر وبلاگ :







توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.