ساری گاهنوشتهای محمود زارع:...انا الذى ارد المنافقین من حوض رسول الله صلى الله علیه وآله . انا باب فتح الله لعباده ، من دخله كان آمنا، و من خرج منه كان كافرا. انا الذى بیدى مفاتیح الجنان ، و مقالید النیران . انا الذى جهد الجبابرة باطفاء نور الله (كذا، و الصواب : نوره) و ادحاض حجته ، فابى الله لا ان یتم نوره و ولایته . اعطى الله نبیه نهر الكوثر و اعطانى نهر الحیاة . انا مع رسول الله صلى الله علیه وآله فى الارض ، فعرفنى الله ما یشاء، و منعنى مایشاء. انا قائم فى ظلمة خضر حیث لا روح تتحرك و لا نفس تتنفس غیرى . انا علم صامت ، انا قائم فى ظلمة خضر حیث لا روح تتحرك و لا نفس تتنفس غیرى . انا علم صامت ، و محمد علم ناطق . انا القرون الاولى . انا صاحب القرن . انا جاوزت موسى (كذا، والصواب : بموسى) فى البحر و اغرقت فرعون . انا عذاب یوم الظلة . انا الذى اعلم هماهم البهایم و منطق الطیر. انا آیات الله و حجج الله و امین الله . انا احیى و امیت ، و انا اخلق و ارزق . انا آیات الله و حجج الله و امین الله . انا احیى و امیت ، و انا اخلق و ارزق . انا السمیع العلیم . انا البصیر. انا الذى اجوز السماوات السبع و الارضین السبع فى طرفة العین . انا الاولى . انا الثانیة . انا ذوالقرنین ، كما قال رسول الله صلى الله علیه وآله : انك ذوالقرنین هذه الامة . (بحار ج 39، ص 41. و ذوقرنى صحیح است)
ساری,گاهنوشته های محمود زارع
من آنم كه منافقان را از حوض رسول خدا صلى الله علیه و آله دور مى سازم .
من درى هستم كه خداوند به روى بندگانش گشوده ، هر كه از آن وارد شود ایمن باشد و هر كه از آنبیرون شود كافر است .
من آنم كه كلیدهاى بهشت و دوزخ به دست من است ،
من آنم كه جباران كوشیدند تا نور خدا را (كه من باشم ) خاموش و حجت او راباطل سازند ولى خداوند نخواست جز این كه نور و ولایتش را كامل سازد.
خداوند به پیامبرش نهر كوثر را عطا نمود و به من نهر حیات را.
من در زمین با رسول خدا صلى الله علیه و آله بودم ، خداوند آن چه خواست به من شناساند و آن چه خواست از من دریغ داشت .
من در تاریكى خضر ایستاده بودم آن جا كه جز من نه روحى مى جنبید و نه جانى نفس مى زد.
من علم خاموشم و محمد صلى الله علیه و آله علم گویا.
من قرون اولیه ام .
من صاحب قرن (زمان ، یاشاخ ذوالقرنین ) هستم .
من موسى را از دریا عبور داده و فرعون را غرق ساختم .
من عذاب روز ظله ام (ابرى كه بر سر قوم شعیب سایه افكند و سپس بارانى از آتش بر آنان بارید).
من آنم كه همیشه چهارپایان و زبان پرندگان را میدانم .
من آیات و حجت ها و امین خدایم .
من مى میرانم و زنده مى كنم و مى آفرینم و روزى مى دهم .
منم شنوا و دانا، منم بصیر،
من آنم كه آسمانهاى هفتگانه و زمینهاى هفتگانه را در یك چشم بهم زدن مى پیمایم .
منم اولى ، منم دومى ،
منم ذوالقرنین چنان كه رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: همانا تو ذوالقرنین این امت مى باشى .

انا صاحب الناقة التى اخرها الله لنبیه صالح انا الذى نقر فى الناقور، و ذلك یومئذ یوم عسیر، على الكافرین غیر یسیر. (مدثر،9 - 10.) انا الاسم الاعظم ، و هو كهیعص . (مریم ، 1.) انا المتكلم على لسان عیسى فى المهد صبیا. انا المتكلم على لسان صبى یوسف الصدیق . انا الذى لیس كمثله شى ء. انا العذاب الاعظم . انا الاخرة و الاولى انا ابدى و اعید، انا فرع من فروع الزیتون الذى قال الله : و التین و الزیتون ، (تین ، 1.) و قندیل من قنادیل النبوة انا مظهر الاشیاء كیف اشاء. انا الذى ارى اعمال العیاد لایعزب عنى شى ء لا فى الارض و لا فى السماء. انا مصباح الهدى انا مشكاة فیها نور المصطفى . انا الذى لیس شى ء من عمل عامل الا بمعرفتى انا خازن السماوات و خازن الارضون و انا قائم بالقسط انا عالم بتغیر الزمان و حدثانه انا الذى اعلم عدد النمل و وزنها و خفتها، و مقدار الجبال و وزنها، و عدد قطرات الامطار. انا آیات الله الكبرى التى ازاها الله فرعون و عصى . انا اقتل تتلتین و حیتین انا الذى میتا وجه الكفار كف تراب فرجعوا الهلكى . انا الذى جهد ولایتى الف امة نسنجهم الله تعالى . انا المذكور فى سالف الزمان الخارج آخر الزمان ، انا قاصم فینا عنه الاولین و مخرجهم و معذبهم فى الاخرین . انا معذب ننجینا و الطاغوت و محرفهم و معذب یعوق و یغوث و نسر.

منم صاحب شترى كه خداوند براى پیامبر خود صالح بیرون آورد.
من آنم كه درناقور (شیپور) مى دمم و آن روز روزى بس سخت است و بر كافران آسان نیست .
منم اسم اعظم و آن كهیعص است .
منم سخنگوى بر زبان عیسى آن گاه كه كودكى در گهواره بود.
منم سخنگوى بر زبان كودك مربوط به یوسف صدیق (كه به نفع حضرتش گواهى داد).
من آنم كه چیزى مانند او نیست .
من عذاب بزرگم .
منم آخرت و اولى (دنیا).
من آغاز مى كنم و باز مى گردانم .
منم شاخه اى از شاخه هاى درخت زیتون كه خداى متعال فرموده : سوگند به انجیز و زیتون ، و قندیلى از قندیلهاى نبوت ام .
منم آشكار كننده چیزها هر گونه كه بخواهم .
من آنم كه اعمال بندگان را مى بینم و هیچ چیز نه در زمین و نه در آسمان از من پوشیده و نهان نیست .
منم چراغ هدایت .
منم مشكاتى كه نور مصطفى صلى الله علیه و آله در آن است .
من آنم كه عمل هیچ عمل كننده اى جز با معرفت من (مقبول ) نیست .
من گنجینه دار آسمانها و زمین ام .
من قیام كننده به قسط و عدالتم .
من عالم به تغیر و ناگواریهاى زمان ام .
من آنم كه تعداد مورچگان و وزن و سبكى آن ها و مقدار و وزن كوهها و تعداد قطرات باران ها را مى دانم .
من همان آیات بزرگ خدایم كه به فرعون نشان داد و او نافرمانى نمود.
من دوبار كشته مى شوم و دوبار زنده مى گردم .
من آنم كه مشتى تراب به چهره كفار پاشیدم و همگى به هلاكت رسیدند.
من آنم كه هزار امت ولایتم را انكار كردند و خداى متعال همه رامسخ فرمود.
من همان یاد شده در گذشته از زمان و بیرون شونده در آخر الزمان ام .
من شكننده فرعون هاى نخستین و بیرون آورنده و عذاب دهنده آنان در امت آخرین ام .
من عذاب كننده جبت و طاغوت (نام دو بت و كنایه از اولى و دومى ) و سوزاننده آنان و عذاب كننده یعوق و یغوث و نسر (نام سه بت معروف ) مى باشم .

انا المتكلم بسبعین لسانا. و مفتى كل شى ء على سبعین وجها. انا الذى اعلم بتاویل القرآن و ما یحتاج الیه الامة . انا الذى اعلم ما یحدث باللیل و النهار امرا بعد امر و شیئا بعد شى ء الى یوم القیامة . انا الذى عندى اثنان و سبعون اسما من اسماء الله العظام . انا الذى ارى اعمال الخلایق فى مشارق الارض و مغاربها و لا یخفى على منهم شى ء. انا الكعبة و البیت الحرام و البیت العتیق ، كمال قال الله تعالى : فلیعبدوا رب هذا البیت . (ایلاف ، 3.) انا الذى یملكنى الله شرق الارض و غربها اسرع من طرفة عین و لمح البصر. انا محمد المصطفى و على المرتضى ، كمال قال رسول الله صلى الله علیه وآله : على ظهر منى . انا الممدوح (كذا) بروح القدس . انا المعنى الذى لا یقع على اسم و لا شبه . انا اظهر الاشیاء الوجودیة كیف اشاء. انا باب حطتهم التى یدخلون فیها. و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم ، و صلى الله على محمد و آله اجمعین ، و الحمد لله رب العالمین . (مشارق الانوار ص 170 - 172 با اختلاف بسیار در بعضى الفاظ و فقرات .

در الزام الناصب ج 2، ص 178 به بعد خطبه البیان را به نحو دیگرى كه تنها در بعضى فقرات شبیه این خطبه است آورده و در الشیعة و الرجعة حاج شیخ محمد رضا طبسى نجفى ص 125 همان را نقل كرده و در پاورقى مداركى را براى خطبه از الذریعة ذكر نموده است . ولى هیچ كدام آن را در كتب حدیث نشان نداده اند و حتى علامه مجلسى (ره ) آن را در بحار نقل نفرموده است . و نیز مرحوم محقق قمى در اواخر جامع الشتات آن را رد كرده و از امام (ع ) نمى داند. و اخیرا علامه جعفر مرتضى عاملى در كتاب جزیره خضراء افسانه یا واقعیت با بررسى جامعى آن را نقد كرده اند. آرى برخى از فقرات این خطبه به صورت پراكنده در فرمایشات حضرت دیده مى شود و ظاهرا كسى اینها را تلفیق كرده و به صورت خطبه درآورده و مطالبى هم بر آن افزوده است و الا ذكر این مطالب به صورت خطبه در حضور جمعى كه وصایت و اخوت حضرت رسول خدا (ص ) را به سختى مى پذیرفتند نامیسر است . و نیز پاره اى از فقرات آن غلط ادبى و محتوایى دارد و عدم انتساب آن به حضرت روشن است)

منم سخنگو به هفتاد زبان و فتوا دهنده هر چیز بر هفتاد وجه ،
من آنم كه به تاویل قرآن و آن چه امت بدان نیازمندند داناترم .
من آنم كه آن چه در شب و روز یكى پس از دیگرى تا روز قیامت رخ مى دهد را مى دانم .
من آنم كه هفتاد و دو اسم از اسماء بزرگ خدا نزد من است .
من آنم كه اعمال بندگان را در مشارق و مغارب زمین مى بینم و چیزى از آن ها بر من پوشیده نیست .
منم كعبه و بیت الحرام و بیت عتیق چنان كه خداى متعال فرموده : پس باید صاحب این بیت را بپرستند.
من آنم كه خداوند شرق و غرب زمین را در سریعتر از یك چشم بهم زدن در اختیار من مى نهد.
من محمد مصطفى و على مرتضایم چنان كه رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: على پشت و آن روى من است .
منم ممدوح (موید) به روح القدس .
منم آن معنایى كه هیچ اسم و شباهتى مرا نسزد.
من اشیاء وجودى را آن گونه كه بخواهم آشكار مى كنم .
من باب حطه (در توبه ) آنانم كه در آن داخل شوند. و هیچ حول و قوه اى نیست مگر به خدا، و درود خدا بر محمد و همه خاندان او، و سپاس پروردگار جهانیان راست .

تا صورت پیوند جهان بود على بود
تا نقش زمین بود وزمان بود على بود
شاهى كه ولى بود و وصى بود على بود
سلطان سخا و كرم و جود على بود

هم موسى و هم عیسى و هم خضر و هم الیاس
هم صالح پیغمبر و داود على بود
هم آدم و هم شیث و هم ادریس و هم ایوب
هم یوسف و هم یونس و هم هود على بود

عیسى به وجود آمد و در حال سخن گفت
آن نطق و فصاحت كه در او بود على بود
مسجود ملایك كه شد آدم ز على شد
در قبله محمد بد و مقصود على بود

از لحمك لحمى بشنو تا كه بیابى
كان یار كه او نفس نبى بود على بود
آن شاه سرافراز كه اندر شب معراج
با احمد مختار یكى بود على بود

محمود نبودند كسانى كه ندیدند
كاندر ره دین احمد و محمود على بود
آن معنى قرآن كه خدا در همه آیات
كردش صفت عصمت و بستود على بود

این كفر نباشد سخن كفر نه این است
تا هست على باشد و تا بود على بود
آن قلعه گشایى كه در از قلعه خیبر
بركند به یك حمله و بگشود على بود

آن گرد سرافراز كه اندر ره اسلام
تا كار نشد راست نیاسود على بود
آن شیر دلاور كه براى طمع نفس
برخوان جهان پنجه نیالود على بود

سر دو جهان جمله ز پیدا و ز پنهان
شمس الحق تبریز چو بنمود على بود

( پایان فصل 84 از جلد دوم )
ادامه دارد ان شاء الله تعالی ...
تنظیم برای وبلاگ: فاطمه
توجه: کپی از این مقاله با ذکر نام وبلاگ و درج لینک بلامانع است.




قسمتهای دیگر بحرالمعارف عبدالصمد همدانی :
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 01 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 02 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 03 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 04 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 05 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 06 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 07 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 08 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 09 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 10 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 11 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 12 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 13 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 14 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 15 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 16 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 17 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 18 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 19 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 20 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 21 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 22 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 23 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 24 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 25 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 26 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 27 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 28 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 29 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 30 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 31 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 32 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 33 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 34 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 35 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 36 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 37 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 38 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 39 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 40 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 41 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 42 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 43 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 44 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 45 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 46 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 47 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 48 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 49 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 50 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 51 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 52 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 53 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 54 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 55 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 56 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 57 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 58 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 59 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 60 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 61 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 62 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 63 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 64 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 65 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 66 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 67 )





مطالب مرتبط :
...  درون پیمایی (01)
...  انسان کم نیست ... !



مطالب مرتبط :






توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.