ساری(گاهنوشتهای محمود زارع)  ...اما باز هم در انتخابات شركت میكنیم ، ولی تا كی میخواهید ما را بین دو انتخاب سخت مردد بگذارید؟ چرا حكایت ما را شبیه حكایت آن اعرابی بخانه كعبه رفته و محاجه كننده با صاحب خانه میكنید؟!
       اعرابی به حج رفت . در طواف . دستارش بربودند! گفت: خدایا ! یك بار بخانه تو آمدم . فرمودی كه دستارم بربودند. اگر بار دیگر مرا اینجا ببینی بفرمای تا دندانهایم بشكنند! یعنی دیگر نمی آیم.!!!
     كاندیداها در تبلیغات خویش توجه كنند كه:  
   چون حكماء گفته اند شش چیز نشانه نادانی است:
۱- بخشش بی مورد ( وعده های بی پایه و اساس ندهند )
۲- خشم بی جهت ( رگ گردن به خشم رقیب برآمده نكنند و زبان بهر كلام ناشسته ای باز نكنند )
۳-  سخن بیهوده ( واژه هائی مانند : « باید»،« شاید»،« می كنم» ، « می شود »، « ...امید» و امثالهم
۴- فاش كردن سر( افشاء گریهای آنچنانی ، كه همه تان مانند همدیگرید؛ تقریبا)
۵- اطمینان به هر كس ( این دیگه وظیفه ما مردم هست كه به دستبوسان چاپلوس اطمینان نكنیم!)
۶- تمیز ندادن دوست و دشمن ( بر شاخ نشستگان و بن برندگان)



      دوره های احتمالی را تسلسل ندهید !!!
       این لطیفه را عامل نباشید كه :
 چون بعضی ها اعتقاد دارند كه ؛ برای بعضی از علاقمندان ریاست جمهوری  معمولاسه(۳) دوره بقرار ذیل میتوان متصور شد :
۱- در زمان تبلیغات . كاندیدا میگوید و مردم میشنوند!
۲- در اواسط ریاست . مردم میگویند . رئیس جمهوری میشنود!
۳- در مابقی زمانها . هر دو با هم میگویند و همسایه ها میشنوند!!
درست مانند دوره هائی كه برای ازدواج میتوان تصویر كرد.جك نیست . واقعیتی است.

      لازم نیست هی بگوئی «این كنم یا آن كنم» ، بلكه « آن نكنم »را هم فعال كن!
         بنظرم میرسد که در هر موضوعی یا کاری میتوان چهار گزینه را متصور شد و عمل کرد، جدا جدا یا توامان یا مرحله ای...
1-      برخورد در مقیاس کف خود. حداقل اهداف را مدنظر قرار داده وبه آن در نهایت بسنده کرد
2-      برخورد در مقیاس سقف خود . حداکثر اهداف را منظور و در راستای آن متوقف نشد .
3-      برخورد یا گزینه اول ( برخورد کف ) + عدم حصول نتایج قبلی + پیش بینی عدم حصول نتایج فعلی تا سقف صد در صد هدف .
4-   برخورد یا گزینه تکلیفی که بر اساس اعتقادات دینی و هستی شناسی مبنا قرار میگیرد، در اینجا مهم نتیجه صرف نیست ، مهم تکلیف است و وظیفه!
     البته گزینه های دیگری را هم میتوان متصور شد ولی در مجموع حول همین ۴ گزینه میچرخند . ولی گزینه عدم اقدام ( هیچ کاری نکنیم ) ؟؟!!! چی شد؟!!!!! خدا میداند كه بعضی از كارها را نكنید هم خیلی محبت و خدمت بمردم كرده اید!

         به چه قیمتی؟
       خود خواهیها ، خود نمائیها ، میل به محبوبیت در نزد دیگران، انجام هزینه برای تشفی این تمایل ، آنهم هزینه های ایمانی ، یعنی اینکه همه چیزمانرا برای اینکه دوستمان بدارند( دوستی ظاهری را میگویم و گرنه دوستی واقعی که قیمت نداره آقا ) و مورد توجه دیگران واقع شویم ، بدهیم ، از دست بدهیم یا از وجود بدهیم! محدودیتها ، زندانهائیست که ما را در چنبره سیطره شیطانی خود گرفته اند و حصارشکنی ها  ضرورتی انسانی برای انسانهاست.

     ولی عشق و دوست داشتن ، توانائی و حیات و قدرت ، شهامت و جرات و همه چیز به آدمیزاده میدهد. اینطور نیست؟! تو چه فکر میکنی؟!! پدر خودخواهی بسوزد . دمار از روزگارش درآید. آتش به حسد بیفتد. نخوت نابود باد و کبر شکسته شود.
خود پسندی بنویسید و معنی کنید و یا بخوانید که : ... خر پسندی...!!!!! پس جوانمرد باشید كه خود خواهی گویا امری درونی است و جوانمردی اكتسابی!

    ...جائی خواندم كه نوشته شده بود كه: خداوند فرمود؛ عزت را در بندگی خود قرار داده ام و مردم در دربار سلاطین( و روساء) می طلبند و پیدا نمی کنند.
     و در آخر چند توصیه از نوع باصطلاح قصاریاتی را كه بی مناسبت برای آن حضرات ندیدم ، عرض كنم كه:
     * اگر شما اصلا عیب نداشتید؛ از مشاهده اش در رقبای خویش اینقدر خوشحال نمی شدید!
     * علامت بارز لیاقت شما ، نداشتن حسادت به رقبا است!
     * بیاد داشته باشید كه ؛مردم همواره به كسانیكه از آنها بخوبی میگویند، علاقمندند. ولی همیشه اشخاصی را كه تمجید مینمایند؛ دوست نمی دارند!
     * متملقین را از دور بر خودتان دور كنید! بزرگی گفته بود ؛ تملق پول تقلبی است كه رواجش همانا بوسیله خودفروشی است! بقولی ؛ متملقین شبیه دوست هستند همانطور كه گرگها شبیه سگ هستند! و این فرموده پیامبر ص را اگر راست میگویید در این برهه آزمون عامل باشید كه: خاك بر سر آنهائی بزنید كه شما را بدانچه ندارید . ثنا گویند!!!
     * باز هم بزرگ دیگری گفت؛ مناسب ترین وسیله گمراه شدن آنست كه خود را زرنگتر از دیگران تصور نمائیم!
     * رقیب  خود را حتی اگر بزعم تو بدكار می نماید؛  لااقل بمانند انگشت ششم خود فرض و تحمل و مدارا كن . گر چه باز بزعم تو با بودش زشت نماست، اما آیا از بریدنش رنجی بتو نخواهد رسید؟!!
     * به شرافت صداقت رحم كنید و خدای ناكرده تظاهر موذیانه برای جلب اعتماد دیگران را . صداقت ننامید!

                                                                            محمود زارع
                                                                     مازندران . ساری . سوربن
ارسال در تاریخ پنجشنبه بیست و نهم اردیبهشت 1384 توسط محمود زارع


توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.