ساری,گاهنوشته های محمود زارع: ... در تاریخ مشاهیر ما بخصوص در اغلب زمانه هایی که خلفای جور بر سرزمین های اسلامی حاکمیت داشتند میتوان تقیه فراگیری را مشاهده کرد و آن گروه و اشخاصی که هم کمتر مراعات آنرا میکردند قطعا با سعایت علمای عامه بمسلخ برده میشدند.اما ادیبان و رندان عرصه ادب و فرهنگ گاه در بین آثار خویش نکاتی را گنجانده اند که حکایت از زیرکی و در عین حال محبت شدید آنان به اهل بیت پاک رسول و بخصوص مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام میباشد.
ساری,گاهنوشته های محمود زارع
در این بین مساله غصب خلافت رسول را نمیتوانستند در ته قلب و باطن خویش بپذیرند هر چند که مجبور بودند ظاهر آنچه را که از امویان و بعدها عباسیان رسیده است بجهت حفظ جان خویش مستقیما و بصراحت منکر نشوند.

تحت آن شرائط بویژه اگر از شهرتی هم برخوردار بودی اصلا نمیتوانستی تاریخ اتفاقات بعد از رسول مکرم اسلام را آنطوری که خلفای اموی در طی قرن ها نگاشته اند باز گویی نکنی و در عین حال سر سالم بقبر ببری ... مگر اندک چهره هایی که از بس کم هستند اصلا نمیشود بحسابشان آورد!

یعنی اغلب مجبور بودند درباره خلافت بعد رسول (ص) روایت رایج را نه تنها مخالفت نکنند بلکه اظهار و اقرار بدان هم بنمایند یعنی نوعی دیکتاتوری با مبنای التزام عملی به روایت رایج را از مشاهیر میخواستند حالا بانحاء مختلف مکتوب و غیر مکتوب !

... من دقت هایی را در بعضی از آثاری که توفیق مطالعه آنها را داشته ام گاه داشته ام و بعضا یادداشت هایی را پراکنده داشته ام که بیشتر آنها فعلا در دسترس نیست ولی گاه با پاره یادداشت هایی بر میخورم که حاوی این نکات میباشد .

مثلا حکیم نظامی همین مساله را در بیتی نشان داده است که شاهد مثال بسیار واردی بر این ادعای ماست آنجا که میگوید :

در خوبیشان نه شک و نه ریبی
زین چار یکی نداشت عیبی


ظاهر این حکایت را می بینید که گویا حکیم نظامی دارد میگوید که خلفای اربعه بعد رسول (ص) مبرای از عیب بودند ولی منظور و مراد حکیم - اگر دقت کنید - بنوع رمز دقیقا این است که ؛ از چهار نفر خلیفه بعد از رسول (ص) یکی از آنها بی عیب و مبرای از هر گونه عیب بوده است!...

چنین رندی هایی و در واقع همان تقیه ای که ما شیعیان تحت شرائط خاص معتقد بدان میباشیم یک وجه از نمودش که در ادبیات و فرهنگ ما ظهور یافته اینگونه بوده است... حالا انصاف بدهید که آیا شرائط بنحوی بوده که بزرگان علم و ادب و شریعت بی دردسر وقایع و حقائق را اظهار کنند ؟! ... چنین روشهایی بدلیل فخامت کار از عهده همه بر نمی آمد و بدینجهت چندان فراگیر نبود ... و تکلیف عامه مردم هم که تا 50 سال پیش یک در هزار هم نه سواد خواندن داشتند و نه توان نوشتن که معلومست !!

... چنین موردی به حکیم نظامی ختم نمیشود که حالا بعضی بگویند استثناء بوده مثلا حکیم سنائی هم در خصوص همین مساله یعنی خلافت بعد از رسالت عدم پذیرش کودتای سقیفه را چنین در نظرش بروز میدهد آنهم با ظرافت و لطافت خاصی که باز از افرادی همچون او بر می آید . آنجا که میگوید :

در باغ لطافت نبی چار به است
وین چـار به لطیـف دربار به است
آن به که در اولست زان چار به است
وآن به که در آخر است زان چار به است


... در خاتمه این نکته فعلا یک نکته از همان نغزیات و رمزهای نوشتاری را که در ظاهر از دیده و حتی فهم اغلب مردم پنهانست اما برای اهل بصیرت پوشیده نیست را ذکر میکنیم و میگذریم و تنها خواستیم که توجه شود که در دنیا ریزه کاری هایی پنهان از دید و فهم کثیری از مردم است و اغلب حقائق ناب بنوعی پیچیدگی دارند که ضرورتش برمیگردد به اینکه خداوند علیم است و در عین حال غیور و برای امتیاز بخشیدن به آگاهان علم ( علم بمفهوم معرفت ) را نصیب هر کسی که اهلش نیست نمیگرداند ... یعنی بی زحمت و نابرده رنج نمیتوان بجایی رسید ... البته کسب اطلاعات آسان شده ولی کسب معرفت همچنان برای اولی الاباب باقی مانده و خواهد ماند ! (افهم ) !
 
چه نام او گذرد بر صوامع ملکوت
بقدر مرتبه هر یک ز جا بلند شوند


ساری,گاهنوشته های محمود زارع

در توضیح این بیت رمزآلود اشاره کنیم که هر یک از حروف « ز جا » که متشکل از ( زای و جیم و الف ) است باندازه مرتبه خود ترقی نماید ( یعنی از آحاد به عشرات بروند ) با این حساب ( زای ) عین " ع " میشود زیرا زای به حروف ابجد هفت بوده و ترقی هفت میشود هفتاد که بحساب جمل این عدد عین است . همچنین (جیم) بحساب ابجد سه میشود و اگر ترقی کند سی میشود و عدد سی هم « ل » است . همینطور (الف) بحساب جمل که یک است که اگر ترقی کند ده میشود که معادل (یاء) یا همان « ی » است و از جمع مجموع اسم نام مبارک مولایمان حاصل میشود یعنی ( علی ) . باین صورت که ( ع = 70 ) و ( ل = 30 ) و ( ی = 10 ) که لابد میدانید جمع این اعداد میشود 110 و یاعلی جان . ان شاء الله اگر عمری باقی بود و توفیقی نکاتی دیگر در همین خصوص بیان خواهد شد.

توضیح
:بخشی از مطالب مربوط به موضوع کم گفته های تاریخ از دفتر از آنجور حرفهای پدر بود.(فروغ)      



به تلگرام ما بپیوندید

مطالب اخیر وبلاگ :




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.