ساری,گاهنوشته های محمود زارع:و هذه الاخبار تدل على ان ولایة امیرالمومنین علیه السلام : مفترضة على الخلق اجمعین . و اذا كان الامر كذلك فهو افضل خلق الله بعد النبى المصطفى صلى الله علیه و آله .
ساری,گاهنوشته های محمود زارع
و این اخبار دلالت دارند كه ولایت امیرمومنان علیه السلام بر تمام آفریدگان واجب است ، و چون چنین است پس او برترین خلق خدا پس از پیامبر صلى الله علیه و آله مى باشد.

و ذكر فى تفسیر قوله تعالى : و انه لذكر لك و لقومك و سوف تسالون ، اخبارا مستفیضة : و سوف تسالون عن ولایة على بن ابى طالب علیه السلام .( همان كتاب ، ص 545. و آیه در سوره زخرف ، 44. و در نسخه ها: و سوف تعلمون)

و در تفسیر آیه : همانا آن ذكرى براى تو و قوم توست و به زودى مورد سوال واقع مى شوید اخبار مستفیضه اى را نقل كرده است كه به زودى از ولایت على بن ابى طالب علیه السلام مورد سوال قرار خواهید گرفت .

و روى الشیخ الطوسى رحمه الله فى امالیه باسناده عن ابیه ،( كذا، و الصواب : باسناده عن جعفر بن محمد، عن ابیه ....) عن رسول الله صلى الله علیه و آله انه قال : ما قبض الله نبیه (كذا، و الصواب كما فى المصدر: نبیا) حتى امره ان یوصى الى افضل عترته من عصبته ، و امرنى ان اوصى ، فقلت : الى من یا رب ؟ فقال : اوص یا محمد الى ابن عمك على بن ابى طالب علیه السلام ، فانى قد اثبتته فى الكتب السابقة و كتبت فیها انه وصیك ، و على ذلك اخذت میثاق الخلایق و مواثیق انبیائى و رسلى ، اخذت مواثیقهم لى بالربوبیة ، و لك بالنبوة ، و لعلى بن ابى طالب بالولایة .( تاویل الایات ص 548، ذیل آیه 45 زخرف . امالى طوسى ج 1، ص 102.)

و شیخ طوسى (ره ) در امالى خود با سندش از رسول خدا صلى الله علیه و آله روایت كرده است كه :
خداوند هیچ یك از پیامبرانش را قبض روح ننمود تا این كه او را فرمان داد تا به برترین فرد عترت از خویشان خود وصیت نماید، و به من نیز فرمان داد تا وصیت كنم ،
عرض كردم : پروردگارا! به چه كسى ؟
فرمود: اى محمد، به پسر عمویت على بن ابى طالب علیه السلام وصیت نما، زیرا نام او را در كتابهاى آسمانى پیشین ثبت كرده ام و در آن ها نوشته ام كه او وصى توست ، و بر این مطلب از آفریدگان و انبیا و رسل خود پیمان گرفته ام ؛ از آنان براى خودم به ربوبیت و براى تو به نبوت و براى على بن ابى طالب به ولایت پیمان گرفته ام
.

وفى الكافى عن ابى عبدالله علیه السلام : ما من نبى جاء قط الا بمعرفتنا و تفضیلنا على من سوانا.( همان كتاب ، ص 548. كافى ج 1، ص 437.)

و در كافى از امام صادق علیه السلام روایت كرده است كه : هیچ پیامبرى نیامده جز با معرفت ما و برترى دادن ما بردیگران .

و فى الكافى عن ابى جعفر علیه السلام : قال ان الله عز و جل نصب علیا علیه السلام علما بینه و بین خلقه ، فمن عرفه كان مومنا، و من انكره كان كافرا، و من جهله كان ضالا، و من نصب معه شیئا كان مشركا، و من جاء بولایته دخل الجنة . (كافى ج 1، ص 437.)

و از امام باقر علیه السلام روایت كرده كه : همانا خداى متعال على علیه السلام را نشانى میان خود و آفریدگانش منصوب نموده است ، پس هر كه او را شناسد مومن است ، و هر كه او را انكار كند كافر است ، و هر كه به (مقام ) او جاهل باشد گمراه است ، و هر كه چیزى را با او گمارد مشرك است ، و هر كه (در قیامت ) با ولایت او بیاید داخل بهشت شود.

وفى العیون عن مولانا امیرالمومنین علیه السلام انه مر فى طریق فسایره خیبرى فمرا بواد قد سال ، و ركب الخیبرى مرطه و عبر على الماء، ثم نادى الى امیرالمومنین علیه السلام : یا هذا لو عرفت كما عرفت لجزت كما جزت ،قال امیرالمومنین علیه السلام : مكانك ، ثم اومى بیده الى الماء فجمد، و مر الیه .( علیه - ظ) فلما راى الخیبرى ذاك انكب على قدمیه و قال : یا فتى ، ما قلت حتى حولت الماء حجرا؟ فقال له امیرالمومنین علیه السلام : فما قلت انت حتى عبرت على الماء؟ فقال الخیبرى : دعوت الله باسمه الاعظم ، فقال امیرالمومنین علیه السلام : و ما هو؟ قال : سالته باسم وصى محمد صلى الله علیه و آله الاعظم ، فقال له امیرالمومنین علیه السلام : انا وصى محمد صلى الله علیه و آله ، فقال الخیبرى : انه لحق ، ثم اسلم .( مشارق الانوار ص 172 به نقل از عیون الاخبار)


و در عیون از مولایمان امیر مومنان علیه السلام روایت كرده است كه حضرتش در راهى مى رفت و مردى از اهل خیبر با وى همراه شد، عبورشان به رودى افتاد كه آب فراوانى داشت ، آن مرد خیبرى بر عبایش نشست و از آب عبور كرد، سپس امیرمومنان علیه السلام را صدا زد و گفت :
اى مرد اگر تو نیز مانند من شناخت داشتى مانند من عبور مى كردى .
امیرمومنان علیه السلام فرمود: در جاى خود باش ، سپس با دست مبارك به آب اشاره كرد، آب منجمد شد و حضرت از آن گذشت . آن مرد خیبرى چون دید بر قدمهاى حضرت افتاد و گفت :
اى جوان ، چه گفتى كه آب را به سنگ تبدیل كردى ؟
حضرت فرمود: تو چه گفتى كه بر آب گذشتى ؟
گفت : خدا را به اسم اعظم او خواندم ،
فرمود: آن اسم كدام است ؟
گفت از خدا به اسم وصى اعظم محمد صلى الله علیه و آله درخواست نمودم ،
فرمود: من وصى محمد صلى الله علیه و آله هستم ،
آن مرد گفت : راستى كه آن حق است ، سپس مسلمان شد.

و فى العیون عن الرضا علیه السلام فى جملة حدیث قال : قال رسول الله صلى الله علیه و آله ، عن جبرئیل ، عن میكائیل ، عن اسرافیل ، عن الله تعالى : على وجهى الذى من توجه الیه لم اصرف وجهى عنه ، و حجتى فى السماوات و الارضین على جمیع من فیهن من خلقى ، لا اقبل عمل عامل منهم الا بالاقرار بولایته مع نبوة احمد صلى الله علیه و آله رسولى ، و هو یدى المبسوطة على عبادى ، و هو النعمة التى انعمت بها على من احبه من عبادى .( عیون اخبار الرضا ج 2، ص 49.)

و در عیون از حضرت رضا علیه السلام در ضمن حدیثى روایت كرده كه رسول خدا صلى الله علیه و آله از جبرئیل ، از میكائیل ، از اسرافیل ، از قول
خداى متعال فرمود: على وجه من است كه هر كه به او توجه كند روى خود را از او نگردانم ،
و حجت من است در آسمان ها و زمین ها بر تمام مخلوقاتى كه در آن هاست ،
عمل هیچ عاملى از آن ها را جز با اقرار به ولایت او همراه با اقرار به نبوت احمد صلى الله علیه و آله كه فرستاده من است نمى پذیرم ، و او دست گشاده من بر بندگانم است ، و او نعمتى است كه آن را به هر یك از بندگانم كه دوستش دارم ارزانى مى دارم .

و فى تاویل الایات عن الشیخ الطوسى رحمه الله ،( كذا، و الصواب : عن الشیخ محمد بن یعقوب (ره )؛ راجع الروضة من الكافى ، ص 267، ح 392.) و فى شرح الصحیفة عن الصادق علیه السلام قال : اذا كان یوم القیامة جمع الله الخلایق للحساب ، فاول من یدعى له نوح ، فیقال له : هل بلغت ؟ فیقول : نعم ، فیقال : من یشهد لك ؟ فیقول : محمد بن عبدالله صلى الله علیه وآله . قال : فیخرج نوح علیه السلام یتخطى رقاب الناس حتى یجى ء الى محمد صلى الله علیه وآله و هو على كثیب من مسك و معه على علیه السلام ، و هو قول الله عز و جل : فلما راوه زلفة سیئت وجوه الذین كفروا(ملك ، 27.) فیقول نوح لمحمد صلى الله علیه وآله : یا محمد ان الله تبارك و تعالى سالنى هل بلغت ؟ فقلت : نعم ، فقال : من یشهد بذلك ؟ فقلت : محمد، فیقول : یا جعفر (و) یا حمزة اذهبا و اشهد له انه قد بلغ : فقال ابوعبدالله علیه السلام : جعفر و حمزة هما الشاهدان للانبیاء علیهم السلام بما بلغوا. فقلت : جعلت فداك فعلى این هو؟ فقال : هو اعظم من ذلك . (تاویل الایات ص 681.)
ساری,گاهنوشته های محمود زارع
و سیاتى الاخبار فى ذلك مضافا على ما ذكر.
و در تاویل الایات از شیخ طوسى (ره ) و در شرح صحیفه از امام صادق علیه السلام روایت است كه :
چون روز قیامت شود خداوند آفریدگان را براى حساب گرد آورد،
نخستین كسى كه خوانده شود نوح است ، كه به او گفته شود:
آیا تبلیغ كردى ؟
گوید: آرى ،
گفته شود: شاهدت كیست ؟
گوید: محمد بن عبدالله صلى الله علیه و آله .
نوح علیه السلام از جمعیت بیرون شده بر گردن مردم قدم نهد تا نزد محمد صلى الله علیه و آله آید و آن حضرت بر تلى از مشك قرار دارد و على علیه السلام هم با اوست ،
و این همان قول خداى متعال است كه : چون آن (وعده الهى على علیه السلام ) را نزدیك ببیند چهره كسانى كه كافر شدند زشت و سیاه مى گردد،
پس نوح به محمد صلى الله علیه وآله گوید: اى محمد، خداى متعال از من پرسید كه آیا تبلیغ كردى ؟
عرضه داشتم : آرى ،
فرمود: شاهدت كیست ؟
گفتم : محمد.
حضرت رسول صلى الله علیه و آله جعفر (بن ابى طالب ) و حمزه (عموى خود) را صدا مى زند و مى فرماید: بروید و براى نوح گواهى دهید كه تبلیغ نموده است .
سپس امام صادق علیه السلام فرمود: جعفر و حمزه شاهد تبلیغ انبیا علیهم السلام مى باشند.
(راوى گوید:) عرض كردم : فدایت شوم . پس على كجاست ؟ فرمود: (شان ) او بالاتر از این است .

به زودى اخبار دیگرى مضافا بر آن چه ذكر شد در این زمینه خواهد آمد.

(پایان فصل 66 از جلد دوم )
ادامه دارد ان شاء الله تعالی ...
تنظیم برای وبلاگ: فاطمه
توجه: کپی از این مقاله با ذکر نام وبلاگ و درج لینک بلامانع است.




قسمتهای دیگر بحرالمعارف عبدالصمد همدانی :
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 01 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 02 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 03 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 04 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 05 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 06 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 07 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 08 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 09 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 10 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 11 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 12 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 13 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 14 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 15 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 16 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 17 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 18 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 19 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 20 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 21 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 22 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 23 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 24 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 25 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 26 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 27 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 28 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 29 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 30 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 31 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 32 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 33 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 34 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 35 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 36 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 37 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 38 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 39 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 40 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 41 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 42 )
... بحرالمعارف / عبدالصمد همدانی / جلد دوم ( 43 )




مطالب مرتبط :
درون پیمایی (01)
انسان کم نیست ... !


مطالب اخیر وبلاگ :






توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.