خواص گوجه فرنگی - نام علمی: Lycopersicum esculentum
ساری,گاهنوشتهای محمود زارع:گوجه فرنگی از جمله سبزیجات پرخاصیت است كه اگرچه به صورت پخته و رب - در غذا - زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی مصرف آن به صورت خام بسیار مفیدتر است.
ساری,گاهنوشته های محمود زارع
گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌های C و A ، اسیدفولیك یا بتا كاروتن و مقدار كمی ویتامین‌های گروه B شامل B1، B2، B3، B5 و همچنین دارای مواد معدنی مختلف شامل كلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، كمی آهن، مس و روی نیز هست.

گوجه فرنگی اشتهاآور، برطرف‌كننده ضعف و خستگی، تقویت‌كننده سلسله اعصاب و همچنین قلب و دستگاه گردش خون است. متخصصان همواره مصرف آن را به بیماران مبتلا به دردهای مفاصل و همچنین رماتیسم و نقرس توصیه می‌كنند. در ضمن گوجه‌فرنگی برای رفع مسمومیت‌های مزمن، بالا بودن اوره و چربی خون، درمان یبوست، دفع رسوبات ادراری و صفراوی نیز مفید شناخته شده است. در ضمن با توجه به اینكه گوجه فرنگی حاوی ویتامین A است، خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست و مخاط‌ها بسیار مؤثر است.

گوجه فرنگی نیز مانند هر میوه و سبزی دیگری باید رسیده باشد و ظاهری بدون لك و سالم داشته باشد و برای نگهداری كوتاه‌مدت آن حتی تا 15 الی 20 روز نیز یخچال بهترین مكان است ولی برای زمان بیشتر از آن می‌توان روش فریز كردن را انتخاب كرد. اگرچه در سال‌های اخیر گوجه فرنگی در تمام فصول سال یافت می‌شود ولی به لحاظ طعم و رنگ با انواع تابستانه آن متفاوت است. بنابراین برای استفاده از طعم گوجه فرنگی‌های تابستانه در پخت و پز زمستانی، شما می‌توانید آنها را ابتدا به صورت ریز خرد كرده یا رنده كنید، سپس بدون روغن در تابه‌ای ریخته و روی اجاق گاز بپزید. پس از آنكه آب آن بخار شد و گوشت رنده شده آن غلظت نسبی‌ای پیدا كرد، آن را در یك ظرف یا كیسه فریزر بسته‌بندی كرده و در فریزر نگهداری كنید.

گوجه فرنگی دشمن سرطان
 گوجه فرنگی نیز مانند هر میوه و سبزی دیگری باید رسیده باشد و ظاهری بدون لك و سالم داشته باشد و برای نگهداری كوتاه‌مدت آن حتی تا 15 الی 20 روز نیز یخچال بهترین مكان است ولی برای زمان بیشتر از آن می‌توان روش فریز كردن را انتخاب كرد. اگرچه در سال‌های اخیر گوجه فرنگی در تمام فصول سال یافت می‌شود ولی به لحاظ طعم و رنگ با انواع تابستانه آن متفاوت است. بنابراین برای استفاده از طعم گوجه فرنگی‌های تابستانه در پخت و پز زمستانی، شما می‌توانید آنها را ابتدا به صورت ریز خرد كرده یا رنده كنید، سپس بدون روغن در تابه‌ای ریخته و روی اجاق گاز بپزید. پس از آنكه آب آن بخار شد و گوشت رنده شده آن غلظت نسبی‌ای پیدا كرد، آن را در یك ظرف یا كیسه فریزر بسته‌بندی كرده و در فریزر نگهداری كنید.

 
ارزش غذایی یك عدد گوچه‌فرنگی تازه
 
كالری / 24
چربی / 0 گرم
چربی اشباع شده / 0 گرم
كلسترول / 0 میلی‌گرم
كربوهیدرات / 5 گرم
پروتئین / 1 گرم
فیبر رژیمی / 1 گرم
سدیم / 6 میلی‌گرم
ویتامین C / 15 میلی‌گرم
پتاسیم / 292 میلی‌گرم

 

مضرات گوجه فرنگی :
 در بعضی از اشخاص هضم گوجه فرنگی با اشكال صورت می گیرد آنهائیكه معده حساس دارند نباید درخوردن گوجه فرنگی افراط كنند .
بعضی از افراد نسبت به گوجه فرنگی حساسیت دارند اینگونه افراد نیز نباید گوجه فرنگی بخورند. ( منبع)



مطالب مرتبط :
... مقاله منسوب به طب الرضا (ع)
... علاج عشق...اندیشه كارهای مهم
... آخرین آمار بهداشت درباره مبتلایان به ایدز (آمار رسمی نه آمار واقعی)
... لطفا الان برای همه بفرستید( مواظب باشید تا ایدز نگیرید )
... انسان و هماهنگی با زیبایی و نیکی و خیر و خوبی
... چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی؟!!
... بابونه گیاهی زیبا برای درمان زخم و ورم معده
... درمان درد معده با موز
... تخم مرغ زیاد نخورید خیلی خطرناکه
... فواید شگفت انگیز انجیر برای سلامتی
... آب انار و خواص فراوان آن برای سلامتی بدن
... زعفران تومورهای سرطانی را درمان میکند
... این دختر پیر نمیشود+عکس
... باغات مرکبات مازندران در آستانه نابودی
... بیست توصیه بسیار مهم برای زندگی
... تصاویر دختر جوانی که 6 سال شیشه مصرف و شکل پیرزن ها شد!
... شگفتیهای کارکرد اندامهای انسان
... لوازم آرایشی نازا ( عقیم ) کننده و خطرناک
... ارتباط بین قد بلند و احتمال ابتلا به انواع معمول سرطان‌ها
... پیرترین زن جهان در گناباد ایران است !
... از هر 100 مورد مرگ و میر در مازندران 70 مورد دراثر فشارها و استرسها و ...
... طب سنتی . قسمت دوم
... طب سنتی . قسمت اول
... ضایعات بخش کشاورزی





مطالب اخیر وبلاگ :







توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.