خلاصه جلسه هفتم
...
ساری,گاهنوشتهای محمود زارع:... قبل از مباحث جلسه امروز ابتدا به نکته ای در ادامه بحث قبلی توجه فرمایید : ساری,گاهنوشته های محمود زارع
آیه تاویلی یا تاویل آیه ای از قرآن که درباره رجعت است . در آیه 85 سوره قصص داریم :
« ان الذی فرض علیک القرآن لرادّک الی معاد »
یعنی " در حقیقت همان کسی که این قرآن را بر تو فرض کرد یقینا ترا بسوی وعده گاه باز میگرداند "

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام وقتی در مجلسی نام جابر ( جابر جعفی ) برده شد ضمن آنکه فرمود خداوند جابر را رحمت کند , بیان داشتند که جابر علمش آنچنان بالا بود که تاویل این آیه را میدانست !
( این مطلب نقل از قمی از پدرش بنقل از بزنطی از عمروبن شمر بود )

...

درباره انواع آیات در قرآن کریم که پیشترها در جلسه اول یا دوم بود که مطالبی نقل شد ولی در کتب عامه هم بنقل از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام آمده است که ایشان فرمودند کتاب خدا بر چهار قسم میباشد :

1) عبارات و الفاظ -----> برای عامه
2) اشــــــــــــارات -----> برای خواص
3) لــــــــطائــــف  -----> برای اولیاء
4) حـــقــــائـــــق  -----> برای انبیاء

***

در خصوص مساله " تفسیر به رای " حق هم همین است که فرمودید که دغدغه لازم برای یک عاقل بخصوص متدین وجود داشته باشد ... ولی باید و بهتر است خود ماهیت تفسیر به رای را بشناسیم تا خدای ناکرده دچار آن نشویم ...

تفسیر به رای را میتوان از جنبه های مختلفی مطرح کرد ... مثلا یک نوعش آنست که من یا شما شخصا یک رای خاصی درباره موضوعی داشته باشیم یا حداقل گرایش به یک نظریه داشته باشیم حالا در ذهن یا در طبع و باطن خود , و بر اساس چنین باطنی بخواهیم با قرآن و آیاتش مواجه شویم و بالطبع تلاش کنیم که به آیاتی اشاره کنیم یا برسیم که نسبت به اثبات رای خود , احتجاج کنیم ... !!

... حالا شاید هم چنین کسی نظر سوئی هم نداشته باشد اما بدنبال حصول دلیل یا دلائلی در قرآن بگردیم تا رای خودمان را باصطلاح متقن کنیم ...

البته انواع دیگری از تفسیر به رای را میتوان اشاره کرد که یک نوع دیگرش را میتوان بر اساس ظواهر کلام عرب و زبان عربی آنهم بدون ملحوظ داشتن نظر راسخون در علم , علی الخصوص در غرائب قرآن و امثالهم باصطلاح بخواهیم درباره آیات نظر داده یا تفسیرش کنیم ...

غرائب قرآن هم دارای الفاظ مبهم و متغیر و همچنین در آن اختصار و حذف و اضمار و تقدیم و تاخر و مسائل مربوط به خاص و عام , ناسخ و منسوخ و یا آیات رخص و عزائم و محکم و متشابه ... یا دیگر وجوه متفاوت آیات که نیاز به مثلا سماع دارند , وجود داشته باشد ...

بقول صاحب مشکات الانوار که اینها را گفت همچنین ادامه داد که هر کس فقط بمجرد فهم زبان عرب اقدام به استنباط معانی نماید , اشتباهاتش فراوان خواهد بود و در زمره مفسران به رای قرار خواهد گرفت ...

... درباه رمزی بودن آیات موردی را مطرح کردید که نمونه ای در خود قرآن کریم آیه 59 سوره بنی اسرائیل که میفرماید :

« اتینا ثمود الناقه مبصره فظلموا بها »
" و به ثمود ماده شتر دادیم که ( پدیده ای ) روشنگر بود پس در حق آن ستم کردند

حال اگر کسی بر اساس ظاهر زبان عرب بخواهد تفسیر کند و یا قضاوتی بخرج دهد اینجا به اشتباه می افتد ؛ چون گمان خواهد کرد که شتر بینا بوده و کور نبوده و نمی داند که آنها به چه چیزی ظلم کردند و آیا بخویش ستم کردند یا به دیگران ...

این قبیل از آیات بصورت رمز و کنایه در قرآن کریم آمده اند البته یک معنای درست آیه آنست که نشانه ای بینا و روشن است که با قتل و کشتن آن بر خویشتن ظلم کرده اند ...

...
... آیه 23 سوه شوری را ببینید :

« قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی »

یعنی

" بگو به ازای آن ( رسالت ) پاداشی را از شما نمیخواهم مگر مودت درباره خویشاوندانم "

عجیب است و عجیب تر آنکه با سفارش واضح اعراب چه خوش داشتند این سفارش و امر الهی را ؟!!! ...

...

آیه سوم از سوره منافقون را بیاورید میفرماید :

« ذلک بانهم آمنوا ثم کفروا »

یعنی " این بدان سبب است که آنان ایمان آورده ؛ سپس به انکار برخواستند "

... این یعنی " ثم کفروا " یعنی بعد از پیامبر (ص) که در زمان حیاتش باو ایمان آورده بودید ؛ بعد از رحلت نبی مکرم (ص) اتفاقاتی افتاد بر خلاف خواست رسول اکرم (ص) که مهمترین آن اتفاق رویگردانی و کفر به امامت و ولایت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بود و آنها نپذیرفتند که او یعنی حضرت علی علیه السلام وصی و جانشین رسول (ص) میباشد ...

ساری,گاهنوشته های محمود زارع

... این جلسه بیشتر به قرائت و همچنین پرسش و پاسخ اختصاص یافته بود که ما فقط کلیاتی از مباحث آنرا با حذف سوال و جواب منتشر کردیم ( ف.ز )


( پایان خلاصه جلسه هفتم)

ادامه دارد .....

توضیح : جلسه تدبری در قرآن کریم از سوی پدر ( آقای محمود زارع ) بود کمافی السابق بمناسبت ماه مبارک رمضان . که ما کل جلسه یک و نیم ساعته را در چند سطر برای انتشار خلاصه نمودیم تا در حوصله مخاطب بگنجد . ان شاء الله در پستهای بعدی خلاصه جلسات بعدی که حدود 30 جلسه میباشد را منتشر میکنیم ( فاطمه )    

برداشت و نقل از مطالب وبلاگ با درج نام و لینک وبلاگ بلامانع میباشد

مطالب مرتبط :
... مباحث قرآنی رمضان (01)
... مباحث قرآنی رمضان (02)
... مباحث قرآنی رمضان (03)
... مباحث قرآنی رمضان (04)
... مباحث قرآنی رمضان (05)
... مباحث قرآنی رمضان (06)
... مباحث قرآنی رمضان (07)
... مباحث قرآنی رمضان (08)




مطالب اخیر وبلاگ :





توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.