ساری(گاهنوشتهای محمود زارع): همیشه بزرگان حکمت و عقل و علم متذکر شده اند که نفع سکوت بسی بیشتر از منفعت گفتار است.
سکوت

ای بسا ممالکی که بر اثر گفتار دولتمردان آن به آشوب کشیده شود و سخنی ملتی را بسوزاند و انواع و اقسام فتنه ها بصرف گفتن بسیاری از چیزهایی که میتوان نگفت و نباید هم گفته شوند , ایجاد شود.
وضع آنموقع بدتر میشود که گوینده از چهره موجه ای هم برخوردار نباشد و باز آنکه جامعه هم دچار مشکلاتی باشد و در تب و التهاب باشد و بدتر از همه آنکه کسانی هی بگویند که واقعا استحقاق و قابلیت آنرا نداشته باشند که در آن مواضع سخنی بگویند و هزاران ماجرا در پس و پیش که همه از گفتن های بسیار و بخصوص گفتنهای نابجا و از سر سیری باشد.

ما متاسفانه هر چه سهم زبان را بیشتر کنیم مستقیما از سهم گوش ( شنیدن ) کم خواهیم کرد و فرد یا ملتی نمیتواند آموخته و هنرمند شود به ناشنیدن و گوش ندادن و شاگردی نکردن! کار گاهی تا جایی پیش میرود که اصلا گوشی برای شنیدن نظرات دیگران و خواسته های این و آن باز نمیشود و همه انتظار دارند تا بفرمایند و دیگران هم فقط مانند بز اخفش هی سر بتایید تکان دهند و سمعا و طاعتا بگویند!

یکی میگفت خداوند را در قرار دادن دو گوش در برابر یک زبان حکمتی لطیف هم ضمنا بوده است و بنظرم گفته ای است درخور توجه و از جهاتی درست هم میباشد.
اینروزها علت آنکه بسیاری با هم دشمنی میکنند بدان دلیل است که حرف همدیگر را نمی فهمند و در واقع بهمدیگر گوش نمی دهند و اصلا حوصله و مزاج شنیدن را آنقدر ضعیف کرده اند که نمیتوانند بشنوند!

در ادبیات دینی و فرهنگی ما تاکیدات بسیاری بر این نکته رفته است که سکوت از سر بردباری است و نیز از سر حلم و ادب و بسیاری خصوصیات خوب اخلاقی.
این پول خرد ها و ظرف و کیسه های نصفه و نیمه هستند که سر و صدای زیادتری را دارند.

در اوضاع مدیریت بر مملکت و یا هر تعامل دیگری که بخصوص جنبه اجتماعی پیدا میکند سکوت باید مورد توجه واقع شود. هر چه موضوع و مواضع مهمتر و گسترده تر باشد در یک رابطه مستقیم باید از این ملکه فاضله اخلاقی بیشتر بهره برد.

با اینهمه بقول شیخ شیرین سخن ما سعدی نباید از نظر دور داشت که دو چیز طیره عقل است سخن گفتن بوقت خاموشی و خاموشی بوقت گفتن ! مهم این است که قدر مرتبه را بدانی که جا جای سکوت است و یا جای حرف زدن ! ولی با اینهمه حال کسی از بسیاری سکوت ضرری ندیده است و تجربه افراد هم این وجه را تایید مینماید.

سکوت

نقل است که شیخ الرئیس ابوعلی سینا وقتی در سفری بموضعی فرود آمد و اسب را بر درختی بست و کاه پیش او ریخت و سفره پیش خود نهاد تا چیزی بخورد . روستایی خرسوار آنجا رسید از خر فرود آمد و خر را در پهلوی اسب ابوعلی بست تا در خوردن کاه شریک او شود و خود رو بشیخ نهاد تا بر سفره نشیند . شیخ گفت خر را پهلوی اسب ما مبند که همین دم لگد زند و دستش بشکند . روستایی آن سخن نشنیده گرفت و با شیخ بنان خوردن مشغول گشت . ناگاه اسب لگدی زد و روستایی گفت اسب تو خر مرا لنگ کرد . شیخ دم درکشید و خود را لال ظاهر نمود. روستایی او را کشان کشان نزد قاضی برد قاضی از حال شوال کرد شیخ همچنان خاموش بود. قاضی بروستایی گفت این مرد لال است برو چه دعوی میکنی؟ روستایی گفت این لال نیست بلکه خود را بلالی زده است تا تاوان خر مرا ندهد و پیش از این با من سخن گفته بود. قاضی گفت با تو چه سخن گفت : گفت, خر را پهلوی اسب من مبند که لگد میزند و دستش بشکند. قاضی خندید و بر دانش شیخ آفرین گفت. این هم از منفعت سکوت ! محمود زارع 16 خرداد 1390 ساری




خداوندا! اكنون كه برگرفتى بمگذار !
تا كى آواز آید كه بیامرزیدیم مندیش !
خداوندا !چه بود كه یك بار خود خوانى ؟!
ظالمین نهایتا رسوا و بی یاور شده و در خذلان خواهند افتاد!
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (151)
خیر در نیوشیدن است
ذاكران
جز وى خداوند نیست و الهه زمینی هم نگیرید !
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (150)
همه مردنى اند و او زنده پاینده
مرگ و انسان بزرگتر از آن
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (149)
این قصه سربسته , روزى برگشایند !
دین و قرآن در آخر الزمان (6)
تلخی تحمل جفای خلق
نشانه ها و خارق العاده ها (2)
چاپلوس و مستقل
وضعیت بد بعدی بعید از رحمت خدا
من هستم من با من هستم تو نمیسازد !
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (148)
زنده واقعی نزد خداست
کدام خطرناکترند؟ اسراییل یا بانکهای ایران؟!!
رخصت شرط رفعت است ...
مسئولین و پیشگاه عدل الهی و گریه وحشت حتی هارون !!!
زحمت شهوت
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (147)
اگر خدا یاری کند ... !
دین و قرآن در آخر الزمان (3)
عقوبت قضاوت
همزه و لمزه های انتخاباتی!
معانی ظلم در قرآن کریم
آتش و آتش افروز (2)
شعر اربعین از حاج آقا رنجبر تیلکی
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (146)
اى مهتر كائنات! اى محمد (ص) نامت تا ابد جاودان
علما و زمامداران آخر الزمان (6)
بهترین عطیًه !
علما و زمامداران آخر الزمان (4)
عواقب قوالب (زنجیره شیطانی)
راه آشتی باز بگذار !
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (145)
قیمت هر كسى چیست ؟!
علما و زمامداران آخر الزمان (3)
ده کار به ده کس نمی آید !
جامعه با دروغ می پاشد + دانلود
عشق و آفرینش ( همه چی زیر سر عشق است )!
علما و زمامداران آخر الزمان (1)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (144)
همه را بیازمودم ز تو خوشترم نیامد
محمد (ص) و خدای محمد (ص) !




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.