ساری,گاهنوشته های محمود زارع:جناب آقای حجت الاسلام دکتر عبدالرحمن باقرزاده امام جمعه محترم شهرستان نور از جمله روحانیونی است که از زمانی که اینجانب در جبهه های دفاع مقدس در منطقه جنوب با ایشان آشنا شده بودم ؛ همواره ایشانرا با روحیه رزمندگی و نیز ساعی در علم و ادب و تقوا یافتم که بحمدلله در این مسیر با سختکوشی و تلاش بدرجات علمی و ایمانی قابل ملاحظه ای هم رسیده که همینجا از درگاه حضرت باری تعالی توفیقات بیشتر ایشانرا خواهانیم (ان شاء الله ). از یکی دو سال پیش اینجانب نظرات و سخنرانی های ایشانرا که اغلب در قالب خطبه های جمعه ایراد میشد پیگیری میکردم که اخیرا بر آن شدیم تا از لابلای خطبه های ایشان نکاتی را انتخاب و در این تارنما منتشر نموده تا مخاطبین محترم وبلاگ ما با نظرات ایشان - تا حدودی - آشنا شوند .(محمود)
دکتر عبدالرحمن باقرزاده

خداوند برای هیچ نعمتی منت نمی گذارد اما برای مبعث پیامبر (ص) به مردم منت می گذارد. لذا از میان خود جامعه آن هم از میان جامعه سراسر جهالت بار آن روز , مردی برمی خیزد که ذره ای جهالت و نقطه سیاه و هرگونه تاریکی، مردم آن روز , از این مرد سراغ نداشتند. شخصیتی که پیام آور آزادی و رهایی از جهل و تاریکی است... هدف اجتماعی بعثت برپایی قسط و عدل بود. چرا که اگر جامعه طعم عدالت را نچشیده باشد آن جامعه مرده است لذا پیامبر(ص) آمده است تا جامعه را حیات دهد. ( 2 خرداد )


قرآن یک معجزه ویژه و شاهکار میان سایر معجزه ها است . امتیازات فراوانی با سایر کتابهای آسمانی نیز دارد , چرا که قرآن علاوه بر آنکه معانی اش بر قلب پیامبر (ص) وحی شده ، عین الفاظ آن هم وحی است و دست هیچ انسانی در آن نرفته ، برخلاف تورات و انجیل و دیگر کتابهای آسمانی که فقط معانی آنها وحی شده است . بنابراین بیش از نصف تورات و انجیل تغییر پیدا کرد و فیلسوفان و اندیشمندان نخبه و بنامی آنرا نوشتند همچون پولس و فیلون و سایر دانشمندان ؛ لذا دست بردن در الفاظ تورات و انجیل جای شکی برای تحریف آنها نگذاشت . طی بیست و سه  سال رسالت و پیامبری نبی مکرم اسلام (ص)  قرآن با همان قالب و محتوایی که از سرچشمه و منبع وحی نازل شد دقیقا به همان صورت  بین دفتین و جلدین مکتوب و ثبت گردید ؛ گاهی یک آیه , گاهی پنج آیه گاهی یک سوره کوچک, گاهی نصف آیه و یا کمتر و زیادتر آن هم در مواقع مختلف و مکانهای گوناگون و موارد متفاوت . پیامبراکرم(ص )  همه سعیش بر حفظ قرآن بود بدون کمترین تغییر، بطوری که فورا آنرا قرائت میفرمود با عجله زیاد , حتی قبل از آنکه وحی تمام شود. (جمعه 18 بهمن)

...  خدایی که حقیقت و ذات او نامشخص است و برای هیچ انسانی دسترسی به او امکان ندارد چگونه پیامبر اکرم (ص ) با این جسم و بدن مادی و ویژگیهای خاص انسانی توانستند با چنین خدایی و عالم بالا و ملکوت ارتباط بر قرار کنند ؟! ، چه مناسبتی بین یک انسان مادی و خدای متعال است ؟!،  آیا با همین شیوه ای که ما حرف میزنیم و ارتباط برقرار میکنیم و میشنویم او هم ارتباط برقرار میکرد ؟! در حالی که میدانیم موجود مادی نمیتواند بصورت طبیعی و عادی با موجود مجّرد ارتباط پیدا کند ... رسول خدا (ص) فقط زمان رسالت چنین حالتی نداشتند بلکه قبل از پیامبری نیز حالاتی داشته که آرام آرام و تدریجاً خدا او را برای رساندن و ابلاغ پیام آماده کرده است بطوری که حدوداً چهار سال قبل از آغاز رسمی وحی ، پیامبر (ص ) گاهی صداهایی را می شنیدند...( جمعه 30 آذر ماه )

خانواده ای در حال رشد است که  در مدار تربیت و طهارت  حرکت نماید و این خانواده  پویا و در جامعه سر زنده است بنابر این با داشتن خانواده پویا  ، جامعه پویا و سرزنده خواهیم داشت (جمعه 8 شهریور )

توسل یعنی واسطه قرار دادن چیزی و یا شخصی برای رسیدن به مقصود است. مغرضان دین , شبهات زیادی را به امر توسل وارد نمودند , در حالی که انبیای الهی از اول تا خاتم در مسئله توسل , خود پیش قدم بودند , یعنی خودشان اهل توسل بودند . حتی اولیای الهی و ائمه معصومین (ع) نیز توجه خاصی به این امر داشته اند و علما دین نیز به تأسی از ائمه اطهار  اهل توسل بودند ... در سوره نساء آیه 64 خداوند به پیامبر  اکرم (ص ) فرمود :  ای پیغمبر اگر این مخالفان هنگامی که به خود ستم می کردند و فرمان خدا را زیر پا می گذاشتند به نزد تو می آمدند  و از خدا طلب آمرزش می کردند  و پیامبر هم برای آنها  استغفار می کرد خداوند را توبه پذیر و مهربان می یافتند . (روز 4 بهمن ماه )

چگونه می شود زمینه ظهور آن حضرت را فراهم آورد : تغییر و تحول روحی و درونی و ایجاد خودسازی با تهذیب نفس در افراد با ساخته شدن نفوس نیروهای باصلابت پدید می آیند که این کار به تک تک ما واگذار شده است و امام عصر(عج) نیز چشم براه اصلاحات از ناحیه ما هستند ، ... چنانچه افرادی که شایستگی همراهی با حضرت را داشته باشند فراهم آیند زمینه ظهور آن حضرت مهیا خواهد شد و با خودسازی این افراد نیروی انسانی ، انقلاب بزرگ آن بزرگ مرد عصرها شکل خواهد یافت.( روز جمعه 27 دی ماه )

... دیگر از ویژگیهای پرهیزکاران این است که همانند کسانی هستند  که بهشت  را با چشم  خود می بینند و در آن متنعمند و همانند  کسی هستند  که آتش  دوزخ را می نگرند  و در آن عذاب و شکنجه می شوند . این فراز از سخنان امیر المؤمنین (ع) اشاره به جمله ماقبل  دارد که در آنجا  حضرت این چنین  پرهیز گاران را ستود  و توصیف فرمود که متقیان حالتی دارند که اگر نبود اجل معین  آنان هر آینه  از شوق ثواب  و خوف عذاب جان می دادند در این جا  حالت بالاتر آنان را ترسیم می فرماید  که آنان به مرحله ای از درجه امید  و یقین به بهشت و ترس از جهنم رسیده اند  که گویا بهشت و بهشتیان  را در همین دنیا و  جهنم و عذاب دیدن جهنمیان را همینجا  با چشم  یقین می بینند.
...در این جا مرتبه رجا و خوف  از دریچه یقین مطرح است یقین سه مرحله دارد علم الیقین ، عین الیقین ،حق الیقین  که  همانند کسی که می داند نقطه ای از شهر دچار آتش سوزی شده و دود ناشی از آن فضای شهر را گرفته در اینجا شخص شک ندارد  آتش سوزی اتفاق افتاده اما منشأ علم او  تنها دود  متصاعد بر اثر  اتش است خود را نیز در  محاصره آتش می بیند و گرمای  آن را نیز در بدن خود حس می کند ... (جمعه 22 آذر ماه)

از خطبه همام از کلام گهر بار امیر المؤمنین (ع):  ای همام پرهیزگاران را می بینی  در حالیکه کارهای  زشت  و قبیح شان پنهان و کار نیک و صالح شان  آشکار است . در این  دو جمله حضرت احتمالاتی  وجود دارد احتمال اول اینکه  منکرات اصلاً در حریم  متقیان و خدا ترسان  راه ندارد ، چون تقوا  با منکر سازگار نیست  و لذا انسان  با تقوا  هرگز مرتکب فعل  ناپسند نمیشود  زشتی از او دور است  و ملکه  تقوا و ایمان مانع کار  ناپسند  و ناروای او خواهد بود... تقوا برای خداوند بسیار ارزشمند است هر کس بتواند عمل و رفتار خود را در درگاه خداوند خالصانه نشان دهد اجر و معنویت بر او تحمیل می گردد

... مردان پرهیز گار  کسانی  هستند که می بخشند  به کسانی که  محرومشان کردند , سخاوت و جود  و بخشش در مقابل  بخل و خِست است ، بخل آن است که  انسان  بخیل  از نظر  روحی و روانی  به جایی رسیده که نمی  تواند نسبت به دیگران  احسان و انفاق  و تعلیم و تربیت  ادبی  و اخلاقی ، اعطاء شخصیت  و عنوان و اعتبار  و راهنمایی و ارشاد،  اقدامی و اعطایی داشته باشد
 بخشش و اعطا فقط به کمک مالی  و توجه مادی نیست  سخاوت  پهنه و گستره  عظیمی دارد  برخی  از افراد  ، هنگامی  که  در موقعیتی  و جایگاه و منصبی  پیدا می کنند  و قرار می گیرند  ، شیوه شان و طینت  و ذاتشان گویا خیر رسانی  و دستگیری  از دیگران می باشد و از  هیچ عمل  و برنامه و اقدامی  که باعث  رفاه حال مردم و کمک به آنان می شود  دریغ نمی کنند . طبعاً مردم نیز از بزرگواری  و تلاش  خالصانه و سخاوتمندانه آنان شکر گزاری و قدر دانی دارند  ولی هستند کسانی که  به موقعیّت  و قدرت و جایگاه  و اعتباری می رسند  نه از مقدوراتشان  به نفع دیگران  عطا می کنند  و نه  گره ای از  کارشان  می گشایند

متقیان کسانی هستند که روز را به شام می رسانند در حالیکه همه همّتشان شکر الهی است و شب را به روز می آورند و اهتمامشان ذکر و یاد خداوند است . شکر ، در قبال نعمت هایی است که دریافت کرده. ذکر ، ذکر برای آنست که خدا متذکر آنان باشد تا نعمتش را افزایش دهد
در حقیقت همه فکر و ذکر و توجه شان و نگرانی شان آنستکه غافل از شکر و یاد خدا نشود در واقع پرهیزگاران واقعی به داده ها و نداده های الهی شاکرند چون نداده های او هم روی مصلحت و حساب و اندازه گیری است و تا ظرفیت بنده را نبیند بصورت طبیعی به انسان  نمی دهد چون خیرش را این چنین می بیند ولی گاهی بر حسب امتحان و آزمایش و ظرفیت سنجی بنده اش را بیشتر می دهد

ای همام پرهیزگاران را در حالی مشاهده میکنی که خشم خود را فرو می برند ،  از جمله صفات و یا نیروهایی که در انسان وجود دارد خشم و غضب است این قوه همانند سایر قوا برای انسان ضروری و لازم است و فایده های زیادی در زندگی انسان دارد
انسان برای حفظ خود و دفاع از حقوق و منافع مشروعش نیازمند این قوه است . البته این موضوع را نباید از منظر دور داشت که استفاده از نیروی غیظ و غضب باید به راهنمایی و هدایت عقل و ایمان و اخلاق باشد! و گرنه اگر قوه غضب توانا شود و به راهنمایی عقل و دین جهت داده نشود مشکلات فراوانی را هم فراهم خواهد آورد چه بسا انسان را برای همیشه نابود و پشیمان می سازد

ادامه بحث راجع به سخنان گهربار حضرت امیر المومنین امام علی ( ع)  در اوصاف متقیان :
 متقیان کسانی  هستند  که در ایام  زود گذر زندگی  و عمر با استخدام صبر  و استقامت  در برابر  مشکلات  به آسایش  در راحتی طولانی رسیدند
یکی از واژه ها و کلماتی که مورد بی رحمی و ظلم زیاد در تفسیر و تبیین آن شده کلمه صبر است  و بنوعی آن را عامل تخدیر و ذلت پذیری و بی تحرکی و مایه بدبختی امت اسلام معرفی نمو ده اند . اما پس از انقلاب اسلامی و اقدام مردانه و دلیرانه امام امت (ره ) خط بطلان براین فرضیه کشیدن واظهار نمودند که نه تنها دین عامل رخوت و خمودی و ذلت پذیری نیست ، بلکه مخالف هرنوع ذلتی برای حامیان دین و اسلام هستند

حضرت امام صادق (ع) فرمودند : غم و اندوه شعار مردان عارف و پارسا است ، منظور از شعار آن است که حزن چسبیده به جان و روح قلب متقیان می باشد که اگر لحظه ای و ساعتی آن حالت حزن و اندوه ازآنان جدا گردد به پیشگاه حضرت حق استغاثه و انابه خواهند کرد که چرا دل محزون از آنها گرفته شد
این غم حاکی از عشق عاشقانه و غمی است معنوی و روحانی ، نه غم مادی و دنیای که بیشتر افراد دچار این غم های دنیوی هستند . از طرفی شادیها و غم ها که در میان افراد مشاهده می شود نشان از امور دنیا یی آنان دارد به عنوان نمونه کودکان با سرگرمی به اسباب بازی خوشحال می شوند ، بعضی هم شا دیهای آنان برگرفته از مال و منال دنیای ، جا ه و منصب ، زیبایی چهره و بعضی هم به توان و  قد رت جسمانی آنان است ، که اینان هرگز آن شادی را که یک عارف به ذات الهی درخودش بوجود می آورد تحت هیچ عنوانی قابل قیاس نمی باشد.(جمعه 8 آذر ماه و جمعه بعد و جمعه 1 شهریورو جمعه 25 مرداد ماه و نماز جمعه نور1/10/91  و جمعه 24 آذر ماه91  )

مؤمنان و و متقیان واقعی کسانی هستند که  قوه سامعه  خود را وقف  شنیدن  و گوش فرا دادن به  علم و دانش و معارف سودمند  و خیر آور  و نافع می نمایند  به عبارت دیگر قوه  شنوایی  را در انحصار  بهره های علمی  و کسب علم  قرار می دهند (خطبه نماز جمعه نور18/05/1392)

پر حرفی خوب نیست، زیاد حرف زدن خوب نیست باعث می شود انسان کمتر فکر کند پرحرفی باعث خطاست . پیامبر ما (ص) کمتر حرف می زد ولی بیشتر گوش می داد. اگر دارید نصیحت می کنید به اندازه ای نصحیت کنید که اثر گذار باشد. (10 خرداد ماه )

  خداوند فیاض است و منشأ  تمام صفات حسنه  و اقیانوس مواج كمالات  و اگر  در ما انسانها صفتی  از آن  صفات یافت می شود  قطره ای از آن اقیانوس بیكران است.  امیرالمؤمنین (ع) درخطبه  64 نهج البلاغه  این مطلب را مشروحا  بیان  فرمودند : 
خداوند متعال مخلوقات را نه به خاطر تقویت سلطنت و گسترش حاكمیت خود  و نه به جهت  ترس و خوف از  آینده و نه برای همكاری در دفع همتای  طغیانگر  و یا شریك  در مُلك كه ادعای  غلبه  داشته، انجام داد بلكه مخلوقات و انسانها محتاجِ لحظه به لحظة  اویند در یك جمله  باید گفت معصیت بندگان  برای خداوند ضرری  نداشته  و طاعت آنان نیز نفع پرور  نیست اصلاً واژه ضررو نفع در پیشگاه الهی  واژه بی مفهوم است
جمعی از انسانها به داشته و  اعمال خود مغرورند  گویا خداوند نیاز به آنها و عملشان دارد و آنها با عبادات  و اطاعت خود به خداوند  بها و عظمت بیشتری بخشیدند جمعی دیگر  حال و روزشان بدتر  از اینهاست و به نیاكان و اجداد اسلاف  خود مغرورند  و به آنها می بالند  همچون زید النار  برادر ناشایست  و نالایق. امام رضا (ع) كه جمعی را  دور خود جمع كرد  در حالیكه امام رضا (ع)  مشغول سخنرانی  و موعظه  برای مردم بودند  جداگانه  سروصدا می كرد و سخنان  بی ربط می زد كه خداوند سادات و ذریه پیامبر را  عذاب نمی كند. (جمعه 11 اسفندماه )

چیزی ادعا نکن که آن چیز باعث شود تو با آن ادعا به خدا دروغ بگویی. چون خداوند می داند که آیا زبان انسان با قلبش و دل هماهنگ است یا هماهنگ نیست.(جمعه 27 بهمن ماه 91 )

ادامه صفات متقیان از بیان امیرالمؤمنین امام علی ( ع) ...
صبر رسیدن به اهداف عالیه درانجام امور است  ، چون انسان هر کار مثبتی را بخواهد انجام دهد،  چه بسا  در ابتدای عمل و یا در حین انجام، با موانع و مشکلاتی مواجه شود از این رو برای رسیدن به این اهداف نیاز به صبر و بردباری است ،حتی در انجام کار خیر ، زیرا شاید بعضی به بهانه های متفاوتی مبنی بر اینکه این کار برای خودنمایی و یا رسیدن به منفعت شخصی باشد موجبات یاس و نا امیدی را در انسان ایجاد می کنند ، اینجاست که صبر و استقامت می تواند بهترین ابزار و وسیله در رساندن فرد به اهداف عالیه خویش باشد ، از این جهت است که خداوند متعال در قرآن کریم مکرر دعوت به صبر و بردباری می نماید حتی خطاب به پیامبران زمانیکه در راه ارشاد مردم با موانع سختی مواجه می شدند به صبر و استقامت در رساندن وظیفه بزرگ هدایت انسانها متوجه می ساخت . (جمعه 22 دی ماه 91 )

جامعه ای  که روح  ظلم پذیری  بر آن  حاکم  شود  و دچار  بی تفاوتی نسبت به سرنوشت  خود و همنوعانشان گردد و در برابر اعمال خلاف  و ظلم و فساد  حاکمان و رهبران  خود  هیچ  واکنشی  نشان  داده نشود، جامعه ای بیمار است.
جامعه بیمار جامعه ای است که بر اساس اعتقادات تحریف شده و ناصحیح دینی و مذهبی  ، مردم را به ظلم  پذیری  ، سکوت  و تسلیم دعوت کند . گاهی جامعه اسلامی  دچار بیماری  است  که با یک هشدار  و موعظه  عالم و مصلح  و خیر خواه دلسوز مردم ، به راه صلاح و مستقیم نائل می شوند  و از خواب غفلت  بیدار  می شوند و به حرکت در می آیند .(جمعه 17 آذر ماه 91)

از آیات و روایات چنین استفاده می شود که خداوند متعال برای انسان و جهان طبیعت ، قوانینی را وضع و جعل فرمود  که همه آنها به اقتضای خود دارای آثار و واکنشهایی هستند ،آن آثار  از آن قوانین مُنفَک و جدا نمی شود، که ما در تعابیر قرآنی آنرا جزو سنن الهی می شماریم . همانند تغییر یا کم و زیاد  شدن نعمتهای خداوند و یا جایگزین شدن آنها به عذاب  و نقمت و بدبختی که اینها از قوانین حتمی و ثابت جهان آفرینش  هستند .(جمعه 15 دی ماه 91)

حجت الاسلام دکتر عبدالرحمان باقرزاده در جشن فاطمیه :
فاطمه زهرا (س) زمانی متولد شده که جهان بشریت برای زن هویت مستقل را به رسمیت نمی شناخت، دوران بعثت پیامبر (ص) دوران جاهلیت بوده است، زن هویت و شخصیت نداشت ،در دوران بطور کامل جاهلی خداوند به پیامبر (ص) کوثر عطا کرده است که نه تنها شخصیت عظیمی دارد بلکه خود سرچشمه فیض کثیر است.
خداوند فاطمه (س)  را به پیامبر (ص)  که آخرین پیامبرش بود عطا کرد تا پیامبر (ص) به وجود نازنینش بنازد و بر جهانیان افتخار کند در حالی که جاهلیت دختران را زنده به گور می کردند پیامبر حیات زندگانی اهل بیت را به وجو حضرت زهرا (س) گره زده است ،وجود فاطمه زهرا به عنوان یک زن مبدا خیر کثیر شده است،همه عالم بدانند که شخصیت ایشان به زن بودن یا مرد بودن نیست بلکه به شخصیت،زندگی و زیستن اوست.
حضرت زهرا (س) به عنوان یک زن فرزندان را به معراج می رساند که امام راحل فرمودند از دامن زن مرد به معراج می رود،آنهایی  که به معراج رفته اند محصول تربیت و تعلیم زنان شایسته و مادران پاکدامن و مسلمان است اینکه این روز را روز مادر و زن می نامیم به این معناست که بالاتر و بهتر از حضرت زهرا (س) الگویی برای زنان و مادران ما وجود ندارد، در کانون گرم خانواده مدیرش،مدبرش،گل سرسبد خانه زنان و مادران هستند.
اگر حضرت زهرا(س) الگوی شما باشد فرزندان شما این گلهای باغ زندگی شما به عنوان افرادی موثر در جامعه قرار خواهند گرفت.
:رفتار، منش،همسرداری،قناعت و عزت زهرا(س) است که می تواند فرزندانی شایسته تحویل جامعه بدهد..(11 اردیبهشت 92 )


مطالبی دیگر از وبلاگ :




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.