اثبات خود از طریق نفی دیگران؟!!ساری,گاهنوشته های محمود زارع

ساری ( گاهنوشتهای محمود زارع) یكی از مشكلات جامعه ما در بعد اجتماعی و شاید اكثر جوامع و نیز آدمیان این است كه در اغلب اوقات برای توجیه و تثبیت  و تایید خود . بطور افراطی و تفریطی زبان به تكذیب دیگران می گشایند.


     این راه بیراهه ای است كه بطور غیرمستقیم جهت تایید خویش , تكذیب دیگران را ملاك قرار دهیم. در محاورات اجتماعی روزمره بین آحاد جامعه هم چنانچه دقت كنید متوجه خواهید شد كه اكثر مردم به این انحراف دچار هستند.


در بدترین جلوه اش - بعنوان مثال عرض میكنم - به كسی میگوئی : چرا فلان كار بد را انجام دادی؟!  او در پاسخ بگوید  یا میگوید: فلانی نیز فلان كار را كرده است! یا فلانی چرا چنین و چنان بود. تو معترض یا متعرض نبودی؟! یا همین مواردی كه در ادبیات ما و دیگر ملل وجود دارد؛ نمونه های روشن از وجود این بیماری است - دیگ به دیگ میگه رویت سیاهه - فلانی گند خودش را نمی بیند-


     حالا شاید این تمثیلات چنان ربط وثیقی با موضوع مطروحه نداشته باشد ولی نیت ما این بود كه ذهن شما را به درك صحیح تر موضوع نزدیك نمائیم. این خصوصیت در بروز اجتماعی خودش در جنبه های عمومی تر ؛ سلامت جامعه را نیز تهدید میكند و افتراقها را موجب خواهد شد. رشته های ضروری پیوندها و علقه های زندگی اجتماعی را تخریب می نماید .

باز بعنوان نمونه و مثال میتوانیم به مسائلی چند در ابعاد اجتماعی . سیاسی . فرهنگی و... اشاره كرد. نزدیكترین شاهد مثال ما میتواند در بعد مبارزه انسانها جهت كسب برتری و پیروزی باشد . در همین انتخابات ( مجلس - شوراها - ریاست جمهوری - مجالس و... دیگه ) كرارا بدون اینكه عامل یا مخاطبان به اثرات تخریبی این منش توجه داشته باشند .

كاندیداها را ملاحظه میكنی كه برای اثبات شایستگی ها یا لیاقت خویش  و نیز اهلیت خویش برای تصدی شغل یا پست  مورد نظر ؛ بجای پرداختن به صلاحیت خود ؛ تلاش وافری دارند تا با كوبیدن و ضایع كردن رقیب و ناتوان جلوه دادن آن ؛ مخاطبین را بطور غیرمستقیم - و بعضا افرادی آنقدر جسارت بخرج داده كه مستقیما به مخاطبین - به تایید خویش معتقد نمایند ؛ حداقل نتیجه ای كه انتظار دارند عایدشان شود این است كه مخاطبین مجبور شوند بین بد و بدتر ؛ رفتاری عاقلانه نموده و بد را كه شر كمتری دارد انتخاب نمایند.

     در بحث كلامی یك استدلالی  - شیوه استدلالی - بنام برهان خلف داریم كه در این شیوه برای اثبات امر یا پدیده ای از طریق عناصر یا گزینه های مخالف پدیده یا موضوعات و رد اضداد موضوع به اثبات آن می پردازند.


نمونه روشنتر آن پاسخ به پرسشهای 4 گزینه ای است كه یك روش آن این است كه برای حصول پاسخ درست ؛ بدوا گزینه های مغایر یا غلط را مشخص و حذف تا در نهایت گزینه باقیمانده را بعنوان پاسخ مناسب برگزیند.


این روش بیشتر در زمانی اعمال میشود كه در حصول پاسخ یا اثبات امر و قضیه ای ؛ منطق ؛ اطلاعات و آشنائیهای ضروری را فاقد  میباشند.

البته همیشه این روش را نمیتوان بطور مطلق غلط و نادرست فرض نمود . در مباحث نظری و بحث علمی و كلامی یكی از بهترین شیوه ها میتواند همین قضیه ( روش ) باشد.

شاید شنیده باشید كه میگویند برای رشد بهتر گیاه قبل از انجام اعمال اثباتی به اعمال نفی ای باید پرداخت . نفی علفهای هرزو وجین آنها و ایجاد بستر لازم و زمینه مناسب جهت كاشت. داشت و برداشت بهتر. یا همان مثال معروف لا اله قبل از الا الله ؛ تا نفی اله نشود اثبات الله ممكن ( شاید) نشود! گرچه الله نیازی به اثبات ندارد . الله الصمد یعنی بی نیازی در هر چه فكرت (...تمامی افكارت...) قد داده یا نداده . منتها برای جلوگیری از خلط مبحث بایستی انفكاك لازم را این امورات آنهم با دقت و ظرافت انجام داد .

     بگذریم . خلاصه كلام ما این بود كه ناجوانمردانه خواهد بود كه بگوئی : فلانی بد است . پس من خوبم!
 محمود زارع . ساری  یکشنبه 8 خرداد 1390

ساری,گاهنوشته های محمود زارع


تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (148)
زنده واقعی نزد خداست
کدام خطرناکترند؟ اسراییل یا بانکهای ایران؟!!
رخصت شرط رفعت است ...
مسئولین و پیشگاه عدل الهی و گریه وحشت حتی هارون !!!
زحمت شهوت
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (147)
اگر خدا یاری کند ... !
دین و قرآن در آخر الزمان (3)
عقوبت قضاوت
همزه و لمزه های انتخاباتی!
معانی ظلم در قرآن کریم
آتش و آتش افروز (2)
شعر اربعین از حاج آقا رنجبر تیلکی
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (146)
اى مهتر كائنات! اى محمد (ص) نامت تا ابد جاودان
علما و زمامداران آخر الزمان (6)
بهترین عطیًه !
علما و زمامداران آخر الزمان (4)
عواقب قوالب (زنجیره شیطانی)
راه آشتی باز بگذار !
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (145)
قیمت هر كسى چیست ؟!
علما و زمامداران آخر الزمان (3)
ده کار به ده کس نمی آید !
جامعه با دروغ می پاشد + دانلود
عشق و آفرینش ( همه چی زیر سر عشق است )!
علما و زمامداران آخر الزمان (1)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (144)
همه را بیازمودم ز تو خوشترم نیامد
محمد (ص) و خدای محمد (ص) !
چه چیزی را بعد از چه چیز می خواهیم؟
زندگی دنیاوی جز خوابی و خیالی بیش نیست
ولی واقعی کیست ؟!
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (143)
خوشبختان بسرعت بسمت مغفرت خدا میروند
حاتم طائی حسینی (زیباترین تصاویر عالم در اربعین)
حسین (ع) نیز خود چو باران است!
رساله واردات خواجه عبدالله انصاری(01)
روزگار قدرت بین مردم دست بدست میگردد!
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (142)
تو بخواه خدا می بخشد !
رساله واردات خواجه عبدالله انصاری(02)
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (141)
دوستان خدا خوار نمیشوند !
تفسیر آل عمران.كشف الأسرار و عُدة الأبرار (140)
دنیا و آنچه در آنست همه بادست
دلیل حبس یوسف پاکی اش بود
سخنان امام علی(ع) درباره کوفیان
وصیت نامه ی حضرت خدا




توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.