ساری,گاهنوشتهای محمود زارع:چپ روی و راست روی از گمراهی است و نشان از بیراهه و گمراهی انسانها دارد ! تندروی و افراطی گری غالبا و تا حدود نزدیک به صددرصد از شیطانست و نه رحمن ! نه افراط و نه تفریط ... 
ساری,گاهنوشته های محمود زارع
راههای بسیاری در برابر انسان قرار دارد ,
اما اگر قصد رفتن در " صراط مستقیم " داری
و اگر نماز را " اقامه " میکنی نه آنکه " فقط میخوانی "
پس مکرر در مکرر میخواهی که " اهدناالصراط المستقیم " ...
راه مستقیم را هم " امیر راه راست , امیرالمومنین (ع) " چنین ترسیم فرموده است که :
... « الیمین و الیسار مضلًه و الطریق الوسطى هى الجاده ‏» ...(1)
راههای غیرمستقیم هم که برعکس راه مستقیم که یکی است , متعدد است مانند :
- راه هواهای تنانی و نفسانی
- راه توقعات این و آن
- راه وساوس شیطان
- راه طاغوت و ستم
- راه آباء و اجداد
- راه بیراهه ها و ...

بدان که " راه راست " و در پیمودن آن، شكست و باخت وجود ندارد .
فراموش نکن برای ماندن در راه راست باید هم ؛
« والّذین اهتدوا زادَهم هُدى » (محمد /17)
و باید هم هماره مخ عبادت را بکار ببری  " دعا " کنی و بخواهی که : " اهدناالصراط المستقیم "
اگر هم بدنبال نمونه و مدل و الگو میگردی , بتو میگویم که امامان شیعه از امیرالمومنین تا قائم آل محمد (ص) اسوه و الگویند ؛ خودشان نیز فرموده اند که : راه مستقیم، ما هستیم ! (2)
 این الگوها یعنی همان ائمه الهی ما همه ما را به اعتدال و میانه ‏روى سفارش كرده ‏اند ...(3)
و خلاصه ؛ راه مستقیم یعنى؛ میانه ‏روى و اعتدال و احتراز از هر نوع افراط و تفریط، چه در عقیده و چه در عمل...
محمود زارع / تابستان 92
www.mzare.ir
پانوشت:
----------------------
(1) : انحراف به چپ و راست گمراهى و راه وسط، جاده‏ى هدایت است.(بحارالانوار، ج‏87، ص‏3)
(2) : تفسیر نورالثقلین .
(3) :  اصول كافى، باب الاقتصاد فى العبادات
 
(محمد/17) : و[لى] آنان كه به هدایت گراییدند [خدا] آنان را هر چه بیشتر هدایت بخشید و [توفیق] پرهیزگارى‏ شان داد

 
  



توجه: استفاده از تصویر برای سایتها و وبلاگها بدون انجام تغییر آزاد است؛ کپی برداری از متن با ذکر نام و درج لینک بلامانع میباشد. برای تبادل لینک بعد از برقرای لینک تارنمای ما؛اطلاع دهند تا بررسی شود.